News55

Marie Göranzon: "Alla män var inte förövare, men de som var det fick vara ifred"

Maria Hagström
Maria Hagström
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 01 nov. 2017

I mer än 50 år har Marie Göranzon, 75, varit verksam som skådespelare. Den debatt som kampanjen #metoo väckt den senaste tiden har även engagerat henne. – Jag känner inte någon som inte har blivit utsatt, speciellt i min generation. Det här har pågått alldeles för länge, säger Marie Göranzon till News55.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Marie Göranzon var i tidiga 20-årsåldern var hon den första kvinna med barn som blev antagen vid Dramatens elevskola, till Ingmar Bergmans förvåning. Nu har Dramaten varit hennes arbetsplats i 50 år.

Hon berättar att det känns väldigt roligt att ha varit inom teatervärlden så länge, men den senaste tidens Metoo-kampanj har också gjort henne påmind om hur det har varit genom åren för kvinnor i branschen.

      LÄS MER: Katarina, 65: “Han tog sönder mig som människa – bit för bit”

“Alla män var inte förövare, men de som var det fick vara ifred”

– I dag är det ingen som hoppar på mig, men om någon ger sig på en ung skådespelare ryter jag till. Jag känner inte någon som inte har blivit utsatt, speciellt i min generation. Jag hoppas och tror att unga kvinnor på teatern inte blir lika utsatta i dag. Jag tror att det värsta var på 60-talet när kvinnor kom ut i arbetslivet. Alla män var inte förövare, men de som var det fick vara ifred. Man ställde inte upp på oss, säger Marie Göranzon till News55.

Hon säger att alla inte blev utsatta för grova övergrepp, inte heller hon, men att det finns ”en spiral av händelser i huvudet” hos kvinnor.

– Det är hemskt. Det har pågått för länge och flatheten har varit enorm. Det här handlar om många, många fler än Martin Timell.

Själv har Marie Göranzon blivit utsatt både på och utanför scenen. Ett tillfälle var när hon som nyutbildad fick hoppa in tillfälligt i en föreställning.

ANNONS

– Det var min första stora roll på Dramaten. På scenen fanns en ring av män som skulle böja mig ner och kyssa mig. De gjorde det snyggt och fick det att se ut som att vi kysstes på riktigt, men en gubbe tog tillfället i akt och körde in tungan, jag höll på att kräkas.

Därefter fick mannen, som hon inte vill namnge, en utskällning av Max von Sydow.

– Men det finns den här skammen, som man ofta känner, där man tror att det på något sätt är ens eget fel, jag hade jätteurringning på mig.

Hon blir sorgsen, men inte förvånad, över alla vittnesmål i Metoo-kampanjen. Men också glad över att det kommer fram.

      LÄS MER: Politiker: “Våld mot kvinnor är den viktigaste jämställdhetsfrågan”

“Det är inga långa utredningar som behövs, man måste reagera nu”

– Så att det en gång för alla kan ta slut! De som styr vårt land måste vara mer observanta på vad som sker. Nu är det människor själva som har tagit tag i det. Det är inga långa utredningar som behövs, man måste reagera nu. Det här går ända ner i skolan där flickor blir utsatta, säger hon.

Marie Göranzon, som har gjort mer än 40 teaterroller genom åren, är nu aktuell med tre olika teaterroller, där två handlar om kvinnor som hämnas män. Den ena är sista delen av en triologi av Marie-Louise Ekman, som behandlar moderns ålderdom. ”Försökskaninerna” har nyligen slutat spelas på Dramaten och den 21 och 22 november sätts den upp på Stora Teatern i Göteborg. I Försökskaninerna flyttas modern in på ett demensboende.

ANNONS

– Där får hon tag på en karl och kväver honom, och bjuder in nästa – hon har ett hämndbegär, berättar Marie Göranzon.

I mars tar hon sig an en annan roll som har hämndbegär: ”Besök av en dam”, skriven av Friedrich
Dürrenmatt, på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

– Det är en väldigt bra pjäs. Det handlar om en rik kärring som kommer tillbaka till sin hemstad, där hon ska hämnas sin ungdomskärlek. Efter att hon har gift sig gång på gång har hon nu enorma pengar och har köpt hela stan. Hela samhället kryper för henne, den är väldigt rolig.

Närmast i tid spelar hon dessutom i soppteaterföreställningen ”Svärmor kommer” på Kulturhuset Stadsteatern, av hennes egen svärdotter Catharina Allvin. Pjäsen ställer frågan: vem är hon, svärmor,
och varför finns det inget positivt förknippat med ordet?

– Det handlar om resan den här svärmodern gör. Här finns inslag om tyngden av att vara kvinna – tvätta, stryka, vara perfekt, vilket slår igenom också i dag. Svärmor i pjäsen tar också hand om sin svärdotter som – såsom många unga kvinnor – inte orkar pressen.

      LÄS MER: Utredare: “Stor okunskap om våld mot äldre kvinnor”

Har inga planer på att sluta jobb

Och för Marie Göranzon själv har det varit lite väl mycket på slutet, med flera roller samt att hennes memoarer ”Vrålstark & skiträdd” precis kommit ut, där hon berättar om sitt liv för Stina Jofs.

ANNONS

– Jag har inga planer på att sluta jobba, men en roll samtidigt får räcka, såsom jag kommer att ha det när det här året är slut.

Marie Göranzon har nyss fyllt 75 år och det finns i dag få som har varit på Dramaten lika länge.

– Väldigt många har dött eller slutat av andra anledningar. Det finns ett glapp i ålder bland skådespelarna. I dag är det mycket ungdomsteater, som handlar om unga, vilket är bra, men det finns inte lika mycket för äldre. Det är inte så lätt att sätta ihop en repertoar. Men jag tänker fortsätta så länge man vill ha mig och så länge jag orkar, avslutar Marie Göranzon.

      FLER NYHETER: Mer för dig med Livserfarenhet

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS