News55

Per fick byta namn för att kunna hämta ut sitt paket

Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 02 dec. 2015Publicerad: 02 dec. 2015

Per Forsberg, 70, kallas för Pelle och har hämtat ut paket adresserade till sitt smeknamn i hela sitt liv. Tills nyligen. Av säkerhetsskäl lämnar inte PostNord ut paket om namnet på legitimationen inte är exakt samma och Pelle fick betala 225 kronor för att ändra namnet på paketet. – Paragrafrytteri, säger Pelle Forsberg, till News55.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sedan början av år 2000 har Pelle Forsberg hämtat ut post hos samma postombud. Men när han nyligen blev nekad att hämta ut ett paket då det stod Pelle på paketet men Per på legitimationen, skrev han en åsikt i Dn. Allt annat stämde; rätt efternamn, rätt adress, samma identifikationsnummer som i den sms-avisering han fått. Inte nog med att han inte fick hämta ut paketet, det kostade 225 kronor att ändra paketnamnet från Pelle till Per.

“Varje normalbegåvad person vet att Per och Pelle i praktiken är samma namn. Vad hade hänt om avsändaren av misstag hade stavat mitt namn Pär – hade jag blivit nekad även då?” frågar Pelle Forsberg i åsikten.

– Ja, svarar Maria Ibsén, pressekreterare på PostNord.

– Det är en säkerhetsregel vi har, det är precis som med flygbolagen, att det ska stå samma för att undvika bedrägeri.

Det är inte så att det stått “Loffe” eller något

Hon menar att det är olyckligt om Pelle Forsberg tidigare kunnat hämta ut paket som det står Pelle på och hänvisar honom till kundtjänst om han vill göra en reklamationsprövning angående de 225 kronorna han fick betala för namnändringen.

Men Pelle Forsberg är inte nöjd.

– Jag har fått ut det där paketet men det blev fyra dagar försenat, säger han och fortsätter:

ANNONS

– Jag har förstått att PostNord infört de här nya reglerna för att inte fel person ska kunna hämta ut fel paket men jag skulle vilja ha en diskussion med PostNord, på vilket sätt skulle detta kunna vara en bluff? Det är inte så att det stått “Loffe” eller något på paketet, då fattar jag att det så klart inte går, men det här är någon som tolkar reglerna i absurdum.

– Jag vill att PostNord betalar tillbaks och jag tycker att alla som varit med om liknande ska få tillbaka sina pengar.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti

Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.

Gabriella Lahti
Gabriella Lahti

Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.

ANNONS