News55

Förstår alla värdet av sina gamla prylar?

Cay Bond
Cay Bond
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 25 apr. 2017

Frågan är om alla människor förstår värdet av sina gamla prylar, som många säkert slarvigt skulle benämna sin inredning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När jag ser vad som visas på auktionshusen inför stundande auktioner i Stockholm
och med vilken fantastisk inspiration man presenterar nordiska möbler, konst och föremål, förstår jag vilka skatter som finns i svenska hem.

Själv gick jag till Bukowskis i Stockholm som nyligen renoverat sina lokaler och skapat vackra rumsenheter istället för stora ytor, där man normalt packar in det ena och det andra av värde vilket knappast gör föremålen rättvisa. Istället har man här varit mån om att göra lockande inredningar och smakfullt placerat och matchat konst, möbler och prydnadsföremål om vartannat.

Jag konstaterar att väldigt mycket går igen. Det som vi, som tillhör en värdefull ålder,
omgav oss med och inredde våra hem med är nu attraktivt för en yngre generation. Man satsar på
hus och hem precis som vi gjorde tidigare. Gammal eller ny arkitektur och formgivning står i fokus och dessa miljöer skall inredas efter konstens alla regler. Notera bara intresset för inredningstidningar och böcker om konst och olika inredningsstilar. För inte så länge sedan var det mest ljusa ytor som gällde med sparsmakade möbler till tomma väggar. Nu är intresset för konst och formgivning enormt stort igen, precis som på 1950-70 talet.

Man smyckar och dekorerar sina hem. Detta kommer sig av den nyväckta medvetenheten om att det man konsumerar bör ha ett värde.

Jag minns hur viktig Liljevalchs Vårsalong var och hur vi satsade vilt på nya okända konstnärer, köpte det vi gillade, ibland blev det värdefullt ibland inte, men spännande var det. Det är lite av samma anda i dag. De aktuella konstmarknaderna visar både högt och lågt och betyder mycket för arbetande konstnärer och allmänhetens påtagliga konstintresse. Det gör även auktionshusen. De påminner oss om vilka skatter vi kan ha hemma, utan att tänka på det, men framför allt är de viktiga för själva kunskapen om vad som är värdefullt eller inte, och vilka konstnärer och formgivare som är intressanta.

Vi har en skatt att ösa ur.

Det var länge sedan konst- och formgallerier var så välbesökta som de är i dag. Välkända och nya gallerier satsar högt. Forsblom, CFHILL, Magasin3, Belenius, Andréhn –Schiptjenko nya Galleri Glas för att bara nämna några. Modiga fria konstmarknader som Market Art Fair och Supermarket hjälper till att höja intresset för och kunskapen om konst. Det våras också för de större konstmuseerna som förstått att blanda formgivning, måleri och skulptur. Artipelag vallfärdar man gärna till och just nu visar de en mycket estetisk utställning där keramikern och författaren Edmund de Waal möter den italienske målaren Giorgio Morandi. En fullträff i tidens anda. Moderna Museet slår rekord med sina välbesökta utställningar, just nu pågår mångkonstnären Marina Abramovics. På nedre våningen visas fotokonst av Gerard Byrne som gjort en “levande” bildupplevelse från det fantastiska Biologiska Museet på Djurgården av olika djurarter. ArkDes som hör ihop med Moderna visar just nu en synnerligen rik samling Josef Franks möbler, mönster och arkitektur. Josef Frank anses nästan ha hört hemma här i Sverige trots att han kom från Wien. Han levde länge här med sin svenska hustru och hans verk går aldrig ur tiden.

Vår kulturskatt innehåller aktuella formgivare inte minst. De som man kan investera i nu och som kommer att bli framtidens antikviteter. Formgivare som Monica Förster, Bernadotte & Kylberg , Färg & Blanche, Form us with Love, Note Design, Emma Olbers för Ire, Claesson Koivisto Rune, Matti Klenell, Pär Sundberg, Luca Nichetto, Ann Wåhlström, Pia Wallén, Ingegerd Råhman, Carin Seth Andersson och många fler. Det är en fantastisk skara begåvningar som är Sveriges framtid och som också uppskattas internationellt. Deras producenter i Sverige betyder också ofantligt mycket, Swedese, Lammhullt, Ire, Bolon, Kasthall, Design House, Hästen, Fogia, Malmsten och många fler. Formens ursprung har ju i sig ett stort värde idag, icke att förglömma.

ANNONS

Så när jag nu fick uppleva visningen av äldre möbler, blandat med konstverk i den första moderna stilen, kunde jag konstatera att alla föremål har prytt nordiska hem i många, många år innan de nu auktioneras ut den 25 april på Bukowskis. Det är verk av Siri Derkert, Einar Jolin, Isaac Grünewald, Torun Bülow Hübe, Stig Lindberg, Willem Kåge, Märta Måås Fjetterström, Ole Baertling och många fler som antagligen införskaffades när konstnärerna ännu inte var så kända och som nu betingar ett högt och bestående värde.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS