Det går inte längre, det är inte ekonomiskt hållbart att ignorera vuxna människor och behandla oss konsumenter som viljelösa idioter. Det är svårt att tro att vi lever i ett upplyst samhälle när det utbud som fortfarande syns mest är billighetsvaror i likadana butiker över hela landet.
Mest läst i kategorin
Överallt gigantiska köpcenter och kedjor med samma sortiment av kända lågprisvarumärken. Överallt en ständig inbjudan till överkonsumtion och handlare som kör med kom-och-köp-billigt-reklam för att sälja skräp, som ofta inte ens är värt sitt låga pris.
Yngre människor handlar för handlandets skull, som om konsumtionen är en samhällelig plikt. Vi som är lite äldre däremot, behöver inte göra oss besväret längre. I dessa gigantiska köpsammanhang finns inget av värde för oss att handla. Tänk om marknaden fattade att vi är tränade konsumenter sedan 60 – 70-talet och har lärt oss vad hållbarhet är. Vi har pengar i pungen och vi ställer krav på goda produkter.
Att kläder kan återanvändas, även barnens, och att det är coolt att köpa second hand var ett faktum redan på 70-talet. Jag minns mina första resor till New York och till Los Angeles. Hur kul det var att hitta de bästa butikerna med snygga avlagda kläder, exempelvis Serendipity i New York och Hollywood Thrift på Melrose i LA, där man kunde hitta häftiga filmkläder. Tala om kvalitet och tala om vuxet!
Idag vänder sig de flesta kedjebutiker bara till unga shoppingberoende, eller en lägre medelklass som tror att det är status att handla. Det är som om många butiksansvariga blivit fördummade och bara ser hur de kan förföra ungdom och fattiga. Alla de som egentligen inte har råd att handla så mycket, men som konstant ignorerar det faktum att det är dyrare att hålla på som de gör.
Allt detta bara pågår och pågår, medan vi bombarderas av mördande reklam där tonårsmodeller skall locka vuxna till köp. Varför väljer man en 16-åring som modell för att sälja rynkkrämer som är ämnade för vuxna kvinnor? Varför visar man för trånga kostymer på gossar när de är tänkta till fullt utvecklade karlar? Hallå, är det någon hemma? Vi över 55 är ignorerade som konsumenter, vi syns sällan på reklampelare och ändå är det vi som har den ekonomiska kapaciteten.
De stora kedjorna, som säljer mode till låga priser på bekostnad av fattiga arbetare med ovärdiga löner och riskabel arbetsmiljö, är låsta i ett tragiskt ekonomiskt tillväxtsystem. Det måste förändras. Vi erfarna har andra krav och vi går inte med på bullshit. Vi tänker på framtiden, den som nästa generation skall möta och vi gör vad vi kan för att införa en medveten handel.
En ny generation klädskapare och industriformgivare är på väg. De är begåvade, välutbildade, nytänkande och villiga att ta över. För att de skall lyckas behöver de få större utrymme och synas bättre på marknaden. Det får de om vi bekräftar dem genom att handla deras något dyrare kläder och accessoarer. Produkter som är etiskt korrekt tillverkade. Välgjorda i värdiga och hållbara material och dessutom med en högre och personligare modegrad.
Vi vuxna människor är helt enkelt väl medvetna om att det ställs krav på oss konsumenter att handla medvetet med ansvar. Vi följer miljöfrågor, vi är medvetna om mänskliga rättigheter och de flesta vill nog, när det kommer till kritan, handla med gott samvete. Nyligen hade filmen ”The True Cost” premiär på nätet. En realistisk dokumentär om hur det ser ut bakom kulisserna i textilindustrin. Den skildrar konsekvenserna av de arbetsmiljöer och den vinsthysteri som krävs av ett totalt omodernt tillväxtsystem. Se den! Och tänk sedan på vilket avtryck du vill göra nästa gång du går och handlar. För det är bara vi tillsammans som kan ändra på handlarnas cyniska inställning.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.