Med ojämna mellanrum har Ikeas utvecklingsavdelning frestas att kliva ifrån de platta paketens värld med bland annat – hemelektronik.
Mest läst i kategorin
Skomakare, håll dig vid din läst. Ett nog så klokt råd för dig som företagare att hålla dig till det som du är allra bäst på.
Skomakaren ska hålla sig till att göra bra skor och den småländska företaget borde hålla sig till att göra sina så välkända platta paket.
Men så är ju, som bekant, ofta gräset grönare på andra sidan. Och även Ingvar Kamprads produktansvariga har emellanåt slirat lite på sin platta paket-linje. Här är fem sidosatsningar som bolaget gjort inom sidospår inom heminredningen:
• Saker som hör hemmet till är ju verkligen bolagets hemmaplan. Men köper du verkligen en radioapparat på Ikea? Ja, det trodde de ansvariga på 1960-talet på den speciella avdelningen som hette Hemservice.
• Dammsugare och strykjärn. Ett självklart komplement till hemmet i stort. Samarbetet gjordes med Nederländska Philips och vad vi fått fram, så fick inte Ikea sätta sin egen logotyp på grejerna.
Instrument by Ikea
• Instrument. Som ett piano by Ikea. Eller en orgel. Helt rätt tänkt men fungerade sisådär i verkligheten. Krävs nog mer kunskap hos personalen för att sälja ett piano än ett köksbord.
Senaste nytt
• Hört talas om stereomärket Renn? Anar att du inte gjort det. Under det varumärket försökte företaget få kunderna att köpa stereo och högtalare i samma sväng som Billy-bokhyllor. Undrar om någon Renn skivspelare finns kvar i dag?
• Coola lampor till tonårsrummet. Företagets tekniker tog lysrören ett steg till och gjorde färgade varianter som lätt passade in till Renn-spelarens syntmusik. Vill-ha-värdet för den mogne tonårssyntaren är stort i dag.
Läs om att den ikoniska Ikea-kassen får nytt liv. Dagens PS.
Passa på att lära dig mer om Ikea-logotypens historia här.