En kund hos Nordea överförde en rejäl slant via Swish. Ett misstag då överföringen gick till bedragare. Och banken? De ville inte ta ansvar.
Blev lurad på 100 000 – får inget av banken
Mest läst i kategorin
Det råder förstås skilda meningar i det här ärendet.
Frågar du kunden menar hen att banken agerat oaktsamt.
Med stöd av Konsumentombudsmannen, KO, argumenterade hen därför för att banken borde hållas ansvarig. Särskilt som Swish-gränsen hade höjts från 5 000 till 100 000 kronor utan några särskilda kontroller.
Nordea friades
Kunden menade också att transaktionen skett utan ett giltigt samtycke och krävde skadestånd.
Exakt hur storbankens version lyder vet vi inte, men klart är att Tingsrätten fastslog att överföringen inte var obehörig, eftersom kunden själv hade initierat den.
Vidare att det inte kunde bevisas att Nordea agerat oaktsamt.
Se mer i spelaren ovan.
Mer från E55 Studio:
Lyxvaran som lockar ryska tjuvar. News 55
Så påverkas din plånbok av Trumps seger: “Svagare krona”. News 55