Kunderas köpbeteende har förändrats och det kan ta tid innan det svänger tillbaka. Det skriver Svenska Dagbladet.
Mest läst i kategorin
Svenskarna har ändrat sitt köpbeteende och är inte längre lojala mot en butik. Icas rapport för andra kvartalet visar att lönsamheten minskar och att matjätten tappar åtta procent.
Kunderna flyr Ica för billigare butiker som Lidl och Willys. Medan Ica tappar marknadsandelar så växte Lidl Sverige med 18 procent förra verksamhetsåret. Willys växte med 20 procent under andra kvartalet.
– Folk är numera multilojala, man gör inte som tidigare då man köpte allt i en butik. Man handlar i fler, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, till SvD.
Han tror att kunderna kommer att fortsätta fokusera på priserna vilket gör det tufft för Ica som inte har en lågprisprofil.
– Detta är inget man vänder snabbt, varken åt ena eller andra hållet. Men den här gången har kunderna ändrat sig snabbt. De är inte längre lojala, de är flyktiga.