E-handeln lyfter i Sverige och det finns en god förklaring till det, enligt chef på Postnord. Under årets andra kvartal ökar e-handeln i Sverige med 3 procent jämfört med samma period i fjol.
Mest läst i kategorin
Det här visar den så kallade E-barometerns Q2-rapport. Trenden visar på en långsam men positiv trend för nätshoppingen.
Det som får e-handeln att stiga nu är ökad aktivitet hos hushållen, framgår det.
“Vi ser en rörligare bostadsmarknad som gynnar bygg-, möbel- och heminredningshandeln men än har vi en bit kvar innan konsumenternas utrymme blir större”, säger Marie Rudolfsson, chef affärsområde paket på PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.
Främst värderar e-handelskonsumenterna valfrihet.
Det är viktigast för e-handelskunderna
“Sex av tio konsumenter tycker att leveransupplevelsen, att få välja hur varorna ska levereras, är det viktigaste. Detta gäller även val av leveransalternativ vid returer och vid betalning. Nära hälften tycker att det är viktigt att kunna välja mellan flera olika betalningsalternativ”, säger Marie Rudolfsson.
E-barometern visar också att drygt var fjärde kund (28 procent) ibland avstår från att e-handla för att slippa betala returavgift när en vara behöver returneras.
Varor från apotek ökar mest
En stor del av varor som köps via e-handel från utlandet returneras därför aldrig.
Mest ökar e-handelsköpen från apotek, upp 20 procent, medan kläder ochs skor hade en ökning på 6 procent under andra kvartalet.
De två branscher som har det tuffast är artiklar som rör sport och fritid, som minskar med 5 procent, och bygghandelsmaterial, som minskar med 7 procent.
Läs även: Nya larm om giftiga varor på shoppingsajterna News55