Apoteket krävde 14 000 äldre och dementa på extra betalt för mediciner i efterhand. Efter kritik backar nu Apoteket och drar tillbaka kravet. – Vi borde redan från början tagit ansvar för problemet, säger Apotekets vd Ann Carlsson.
Mest läst i kategorin
I förra veckan meddelades att 14 000 äldre och dementa krävs på miljonbelopp i efterhand av Apoteket för läkemedel man sålt till ”fel” pris.
Berti, 84, var en av de äldre och dementa som krävdes på betalning i efterskott, något Aftonbladet rapporterade om. I Berits fall handlade det om drygt 2 000 kronor. Hon bor på ett demensboende och får alla sina läkemedel från Apotekets Apodosverksamhet där läkare och sjuksköterska på boendet bestämmer vad hon behöver och gör beställningar. Men det är hos Berit räkningen hamnar och på den senaste krävdes hon på en ”justering” av redan betalade räkningar från juni 2015 och framåt.
Konsumentombudsmannen: Inte okej
– Anledningen till att vi angett fel pris är att vi bytte it-system i maj förra året, sade Helena Gille, chef för Apodos till Aftonbladet.
LÄS MER: Äldre krävs på miljoner av Apoteket
Men Konsumentombudsmannen, KO, menade att man inte får göra på det här viset.
– Jag har väldigt svårt att se att det här är okej, sade Elin Häggeborn, jurist på KO, som menade att avtalat pris ska gälla i alla normala fall.
Apotekets vd: “Vi har lyssnat på kritiken”
Nu meddelar Apoteket att man beslutat att dra tillbaka den efterfakturering som gjorts till drygt 14 000 Apodoskunder.
– Vi har lyssnat på kritiken från kunder och andra. Vi borde redan från början tagit ansvar för det problem som vi själva skapat och vi ber våra kunder om ursäkt, säger Apotekets vd Ann Carlsson i ett pressmeddelande som även meddelar att de kunder som berörs kommer att få information inom de närmaste dagarna.
FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet