Instagram är "rena giftet" för många yngre kvinnor som har problem med kroppsuppfattningen. Det visar läckta dokument från Facebook som äger fotodelningsappen, rapporterar Wall Street Journal. Här är dagens omvärldssvep.
Mest läst i kategorin
I USA ifrågasätts Facebook efter att interna dokument läckt som visar att fotodelningsappen Instagram påverkar hälsan negativt för många yngre tjejer. Inte mindre än 32 procent av tonårstjejerna uppger att när de är missnöjda med sina egna kroppar så får Instagram dem att kännas sig sämre, skriver Wall Street Journal. Instagram ägs som bekant av Facebook.
FT rapporterar om att Kina övervakar sina invånare genom en app som ska komma åt bedrägerier. Den så kallade antibedrägeriappen uppges hittills ha installerats i fler än 200 miljoner mobiltelefoner.
Tyska Handelsblatt skriver att det blir allt viktigare för företagen att säkra tillgången på material efter stora leveransproblem globalt. Fordonsjätten Daimler överväger att säkra materialtillgången redan i produktutvecklingsskedet. Det är brist på så väl plast, stålprodukter och halvledare, vilket får dem att prata om redesign, återvinning och regionalisering
Danska Börsen tar upp att Ryanair fortfarande inte har nått en överenskommelse om etablering i Billund, trots månaders förhandlingar med flygindustrins personalförbund. m de vill öppna en bas i Danmark måste det ske på ett bra danskt avtal
Thilde Waast, ordförande, FPU – om Ryanairs basplaner
Men facket har upprepade strider med Ryanair, vars strategi kräver att alla kostnader hålls lägre än konkurrenterna.
Dagens Näringsliv toppar med att kryptoföretaget Harmonychain skjuter upp starten igen av sitt prototypprojektet vilket har fått aktiekursen att falla. Harmonychain ska utveckla och producera ett revolutionerande datorchip för att extrahera kryptovaluta. Det talades om uppskattade intäkter på nästan en miljard på några år. Harmonychain har varit börsnoterat i fyra månader.
Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+
Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+