News55

Här är knepen för att få tillbaka pengarna när varan brister

Artikelbild
Foto: Unsplash
Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 23 apr. 2024Publicerad: 19 dec. 2023

Att reklamera kan kännas krångligt och besvärligt. En expert på området delar med sig av sina bästa tips om hur du kan klaga framgångsrikt och få tillbaka pengarna.

ANNONS
ANNONS

Reklamationsrebellen har fokus på att reklamera varor som inte håller måttet. Det kan vara allt från brister i förpackningar, till innehållet i mat och schampo som inte håller vad det lovar. Reklamationsrebellen gör sedan klipp om reklamationer som delas till tusentals människor på sociala medier.

Nyheter24 delar Reklamationsrebellen med sig om tre konkreta knep för att lyckas med reklamationen.

Det första är att kontakta företaget i tid.

– Ta kontakt med dem så fort du upptäcker att det är någonting fel. Berätta tydligt vad det är som är fel, säger Reklamationsrebellen till Nyheter24.

Enligt Konsumentverket har du rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köptillfället.

Det vinner du på

Även om du är upprörd och arg vinner du alltid på att vara trevlig och tydlig i kontakt med företaget.

Kom också ihåg att säkerställa att företaget har förstått vad det är för problem och hur du vill att de ska lösa det. 

ANNONS

– Det ökar dina möjligheter att få igenom reklamationen om du är trevlig, säger Reklamationsrebellen till Nyheter24.

Viktigast av allt

Det viktigaste av allt när du har med reklamationer att göra är att spara bevisen. Det är alltid du som konsument som är ansvarig för att bevisa att du har gjort ett köp.

– Du måste alltid ha ditt kvitto, orderbekräftelse eller verifikat tillhanda så att du kan påvisa att du faktiskt har gjort en affär.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS