News55

KI ratar sänkt bensinskatt: Brist på analys

Artikelbild
Vid årsskiftet sänks skatten på bensin och diesel. Arkivbild. (Foto: Erik Simander/TT)
TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 01 okt. 2024Publicerad: 01 okt. 2024

Statliga Konjunkturinstitutet (KI) kritiserar regeringens förslag att sänka skatten på bensin och diesel.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Inte enbart för att det blir svårare att nå klimatmålen, utan också för att förslaget saknar analys och motivering.

Regeringens förslag om sänkt skatt på bensin och diesel 2025 och 2026 har just varit ute på remissrunda. Bland de mer kritiska rösterna finns KI, som torrt konstaterar att det saknas en analys till varför sänkta diesel- och bensinpriser är det bästa sättet att underlätta för hushåll och företag som påverkas av stora prisökningar.

“Priserna har stigit brett i samhället och det saknas en motivering till varför just drivmedelspriserna bör hållas nere”, skriver KI i sitt remissvar.

Mer träffsäkert

Tvärtom anser KI att det finns mer träffsäkra sätt att för samma pengar nå de konsumenter som påverkas mest av att det blir dyrare att köra bil. I regeringens budget för 2025 är skattesänkningen en av de största utgifterna – 3,2 miljarder kronor, och 2026 ökar kostnaden till 5,5 miljarder.

KI pekar också på att Sverige måste leva upp till EU:s mål, annars kan dryga böter vänta. Det går inte att komma undan att göra åtgärder.

“Med lägre drivmedelspriser ökar behovet av andra styrmedel och åtgärder som i sin tur kan ha olika typer av kostnader. Promemorian saknar analyser av hur stora dessa andra kostnader kan bli”, skriver KI.

På en punkt håller KI dock med regeringen, och det är i konsekvensanalysens slutsats att lägre drivmedelspriser leder till att incitamenten till att köpa elbil eller att öka användningen av fossilfria drivmedel försvagas.

ANNONS

Elbilsköp bromsar in

Flera andra remissinstanser pekar också på att det blir färre som kommer att köpa elbil om priset på bensin och diesel hålls nere. Då bromsar övergången till en mer elektrifierad fordonsflotta in.

Trafikverket, Trafikanalys, Naturvårdsverket och Naturskyddsföreningen hör till de som avstyrker förslaget. Bland annat för att det blir svårare att nå nationella och europeiska klimatmål, men också målen om att minska luftföroreningarna.

Flera remissinstanser välkomnar i stället att det kommer att bli billigare att tanka. Dit hör Skattebetalarnas förening och Svenskt näringsliv. De hade helst sett att regeringen gått ännu längre.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS