I och med betaltjänsten Squares förvärv av Afterpay har Klarna fått hårdare konkurrens. Fler stora bolag vill slå sig in på marknaden för "köp nu betala senare".
Jag är lite förvånad över att se konsolidering i den här branschen så tidigt och på den här nivån, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i en intervju med CNBC.
Det amerikanska betaltjänstbolaget Square meddelade i söndags att de ska förvärva den australiska betaltjänsten Afterpay. Affären kommer kosta Square 29 miljarder dollar, motsvarande nästan 250 miljarder kronor. Förvärvet väntas gå igenom i början av nästa år.
Afterpay är, precis som namnet antyder, en betaltjänst där kunderna kan få hem sina varor först och betala senare. Att skjuta upp betalningen kostar inget i form av ränta – så länge man betalar i tid.
Afterpay får merparten av sina inkomster från att ta ut en avgift från säljaren på varje köp de administrerar.
Bolaget har växt explosionsartat under pandemin, både i antal kunder och etablering på nya marknader.
Fler marknadsandelar
Square å andra sidan har tidigare haft tjänster för att betala direkt, antingen genom en fyrkantig dosa som kan kopplas till mobilen eller direkt via applikationen Cash App, som har runt 40 miljoner användare.
Squares vd Jack Dorsey, som även är medgrundare till Twitter, sade under måndagen att det nya förvärvet kan bidra till att bolaget får en enklare etablering på nya marknader. Bolaget får också ta del av Afterpays drygt 16 miljoner kunder, främst i USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland.
Detta samtidigt som den svenska betaljätten Klarna arbetar för fullt med att expandera på den amerikanska marknaden. Klarna startade som ett bolag inom “köp nu, betala senare”-metoden men har också gått mot att bredda sina tjänster och erbjuda direktbetalningar.
Klarna har nyligen värderats till 45,6 miljarder dollar, motsvarande ungefär 400 miljarder kronor. Med sina 90 miljoner kunder är de en av storspelarna inom den digitala betalmarknaden, men det finns fler som vill slå sig in.
Bara början
När allt kommer till kritan handlar det om en sak: När du kommer till betalning på en hemsida – vilket betalalternativ klickar man på och varför? Det är nyckelfrågan, säger Sebastian Siemiatkowski till CNBC.
Siemiatkowski säger att bankindustrin har varit fast i föråldrade sätt och att det som sker nu på “köp först, betala senare”-marknaden är en indikation på vad som kommer att ske under det närmsta årtiondet.
Andra konkurrenter till nya digitala betallösningar är Paypal som har lanserat sitt “köp nu, betala i fyra steg” och Apple pay som sonderar möjligheterna för att starta en sådan tjänst.
På den globala marknaden är Alipay, en del av kinesiska Alibaba group, den största tjänsten för betalningar med mobilen.