Nestlé, världens största kaffeproducent, planerar nu globala prishöjningar. Svenska kaffedrickare, som redan är bland de största konsumenterna i världen, kan därmed förvänta sig högre priser på populära märken som Nescafé och Nespresso.
Mest läst i kategorin
Klimatförändringar i stora kaffeproducerande länder som Brasilien och Vietnam har fått kaffepriserna att skjuta i höjden.
Arabica-bönor har ökat med 50 procent i pris i år, medan Robusta-bönor stigit med 65 procent.
Dessa höjningar påverkar nu den svenska marknaden, där kaffe är en central del av vardagen.
Nestlé höjer igen
David Rennie, chef för Nestlés kaffeprodukter, citerades av Bloomberg vid en investerarkonferens där han sa att företaget, som producerar Nescafé och Nespresso, också kommer att höja priserna på snabbkaffe och kaffekapslar.
Enligt Bloomberg representerar kaffepriserna en liten del av slutproduktens totala pris.
Rennie förklarade:
“Vi är inte immuna mot ökningen av kaffepriserna. Tvärtom, vi har justerat priserna och kommer att göra det igen.”
Nestlé har redan höjt sina priser två gånger sedan 2022 och planerar nu fler justeringar.
Senaste nytt
Vad betyder detta för svenska konsumenter?
När kaffeprishöjningarna sprider sig över marknaden kan svenska konsumenter behöva anpassa sina budgetar.
Även om Nestlés innovationer och förpackningsstrategier syftar till att mildra effekterna, kommer kostnaden för en kopp kaffe hemma eller på kafé sannolikt att öka de kommande månaderna.
För att hålla fika-traditionen levande kan konsumenter behöva utforska alternativa märken eller ändra sina inköpsvanor.
Med Nestlés starka närvaro och höga kvalitet förväntas dock företaget förbli ett förstahandsval på den svenska kaffemarknaden.
Läs mer om kaffetrender på Nestlés officiella webbplats.
Tech Lead och SEO-Strateg på News55 sedan 2024, med fokus på Teknik, Förnybar Energi, Hållbarhet och Bilindustrin.
Tech Lead och SEO-Strateg på News55 sedan 2024, med fokus på Teknik, Förnybar Energi, Hållbarhet och Bilindustrin.