Se upp för telefonförsäljare, och glöm inte att du har rätt att ångra dig! Problemet med oseriösa säljare har fått Konsumentverket att ta till en ovanlig åtgärd.
Mest läst i kategorin
Envisa telefonförsäljare som ringer upp äldre personer som äger jord- eller skogsfastigheter är ett så stort problem att Konsumentverket nu lägger stora resurser på att skicka ut ett särskilt pappersbrev till 79000 personer som äger den här typen av fastigheter. Oseriösa telefonförsäljare försöker få dem att nappa på olika erbjudanden till exempel på telefonabonnemang och bredband, och hävdar sedan att de i sin egenskap av fastighetsägare inte har samma skydd som vanliga konsumenter.
– Vi ser en tendens att de här företagen riktar sig till just äldre, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.
Företagen försöker hävda att den som har en skogs- eller jordbruksfastighet, eller har en F-skattsedel av något skäl, inte är en vanlig konsument som skyddas av de vanliga konsumenträttsliga reglerna. Framför allt handlar det om rätten att ångra sig inom två veckor.
Fast företagens försök att göra om konsumenter till företagare är bara nys, enligt Magnus Karpe.
– När man agerar som privatperson är man konsument. Bara för att man bor på en lantbruksfastighet klassas man inte som näringsidkare, säger han.
Det gäller att se vilken hatt man har på sig när man tecknar avtalet, förklarar han, och det är här telefonsförsäljarna försöker tänja på gränserna. Den som till exempel nappar på ett erbjudande om telefonabonnemang från en telefonförsäljare, och har för avsikt att använda det som privatperson, har därför rätt att ångra sig, precis som alla konsumenter, förklarar han.
Nu har Konsumentveret vidtagit en mycket ovanlig åtgärd. I ett pappersbrev som skickas ut till 79 000 äldre person som äger skogs- eller jordbruksfastigheter går myndigheten ut och varnar särskilt för oseriösa telefonsförsäljare som försöker lura äldre.
– Jag skulle själv tycka att det ger en trovärdig tyngd att få ett sådant här brev per post från en myndighet
Att skicka brev kostar dock mycket pengar. Konsumentverket lägger 240 000 kronor på utskicket.
– Det är en stor och krävande insats, 240 000 kronor är jättemycket pengar för oss. Men för oss är det viktigt. Vi har faktiskt fått en hel del svar från mottagare som tycker att det här är jättebra.
Konsumentverket har länge velat att reglerna för telefonförsäljning ska ändras, så att avtalet blir bindande först efter att kunden godkänt avtalet skriftligt efteråt.
– Vi förespråkar det, för det är just det hastiga och flyktiga i telefonförsäljning som är problemet. Det finns en utredning färdig sedan en tid, men det har inte blivit något lagförslag ännu, säger Magnus Karpe.
LÄS MER: Snart kan du jämföra tandläkarnas priser
LÄS ÄVEN: Forskare varnar: Finansministern har fel om Sveriges ekonomi
LÄS ÄVEN: SL:s nya höjning slår mot pensionärer
LÄS ÄVEN: Dolda arvoden till SBAB-höjdare