Svensk miljardär blev en del av CMC Gao Huas pr-strategi i sociala medier.
Mest läst i kategorin
14 miljarder dollar under förvaltning, över 500 anställda och tio års historik. CMC Gao Hua målar upp bilden av en framgångsrik och etablerad kapitalförvaltare på den egna hemsidan. Företaget dyker också upp i en lång rad sociala medier, bloggar och finanstidningar för den som söker på nätet.
Men E55:s granskning visar att bluffbolagets framgångskuliss skapades för bara ett år sedan. Strategin liknar den som använts i politiska sammanhang med fejkade nyheter och falska konton på sociala medier.
Hemsidan cmcalliance.com registrerades i augusti 2016. Så sent som i början av oktober var sidan inte upplagd, utan “coming soon”, enligt den arkivbild som Archive.org lagrade vid tidpunkten:
Sajten byggdes upp med hjälp av gratisplattformen WordPress och fick en grafisk skrud som för tankarna till många andra bankers och finansbolags hemsidor. Men den som granskar sajten lite närmare hittar både trasiga länkar och bilder som lånats från andra hemsidor.
Ett exempel är den bild som den amerikanska nyhetsbyrån AP publicerade i november förra året. Bilden visar en valutamäklare i Seoul. Samma bild dyker kort därpå upp på CMC Gao Huas hemsida:
För att komma runt problemet med att den påstått tioåriga verksamheten inte hade lämnat några historiska spår på internet använde man sig av ett stort antal konton på populära bloggplattformar, exempelvis Blogspot. Bloggarna gavs namn som kombinerade CMC:s namn med ett årtal, ex cmcgaohua2010.blogspot.com. Postningar gjordes på dessa bloggar med datum från samma år som angavs i namnet. E55 har hittar ett flertal olika bloggar med årtalsnamn från 2008 och framåt.
I blogginläggen kopplas CMC Gao Hua ofta till kända finanspersonligheter, bolag och organisationer. I ett inlägg som påstås vara publicerat 2010 heter det i rubriken att “George Soros agrees with CMC Gao Hua outlook”.
CMC Gao Hua har också byggt upp en närvaro på de mest populära sociala medietjänsterna som Facebook, Twitter, Linkedin, Tumblr och Crunchbase. På Facebook-sidan delas ett stort antal artiklar från främst Financial Times från och med augusti 2016. Men man delar också länkar från de egna “årsbloggarna”. En av svenskt näringslivs mäktigaste personer dyker upp i flödet.
Den 10 januari i år delas en artikel från Financial Times om Fredrik Lundberg, storägare i bland annat Industrivärden. Postningen ligger fortfarande kvar näst högst upp på Facebook-sidan nästan ett år senare. Det var också i början på året som svenska privatpersoner började approcheras av de misstänkta bedragarna.
Cisions pressmeddelandetjänst PR Newswire har också använts för att öka spridningen på nätet. När information skickas ut via tjänsten publiceras den automatiskt på ett flertal hemsidor med bolags- och finansinformation, däribland Yahoo Finance.
Trots den stora närvaron som byggts upp på internet har personerna bakom CMC Gao Hua varit duktiga på att dölja sina spår. Mejl skickas via tredjepartsservrar som omöjliggör spårning och hemsidan är placerad hos en stor serveraktör i USA.
Det går att ringa till bolagets telefonnummer i Sydkorea och Kanada men samtalen slutar bara med inspelade meddelanden eller nummerval som inte leder någonstans. E55 har försökt att få kontakt med företrädare för bolaget via mejl men utan framgång.
Svenska Finansinspektionen gick i september ut med en varning för CMC Gao Hua. Enligt inspektionens efterforskningar är det ett bolag som bara existerar som en kuliss:
“CMC Gao Hua existerar inte enligt FI:s efterforskningar. CMC Gao Hua har inte tillstånd från FI att driva värdepappersrörelse eller någon annan finansiell verksamhet i Sverige och har inte heller tillstånd att driva finansiell verksamhet enligt tillsynsmyndigheten i det land där bolaget anger att de har sin hemvist.”
Även Koreas motsvarighet till FI har varnat för CMC Gao Hua tidigare i år.
Trots varningarna är det bara Twitter som ser ut att ha agerat mot CMC Gao Huas fejkkonton av de olika sociala medietjänsterna. Twitterkontor är sedan en tid avstängt.
Vet du mer? Hör av dig till [email protected]!