News55

Så har synen på vad som är en miljöbil ändrats

Artikelbild
e55
e55
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 12 maj 2018

I början var det bara snålt som gällde – säkerheten kom i andra hand. Sen kom fler bränslen in på miljötopplistan, som biogas, etanol och diesel. Men nu är det stopp. Hädanefter är det bara el och möjligtvis gas som gäller.  

ANNONS
ANNONS

Den som försöker göra sitt för miljön när det gäller att välja bil har det inte alltid så lätt. Det har varit tvära kast, det främsta exemplet är nog dieselbilarna, som går från att vara miljöbilar till att bli straffbeskattade som miljömonster från den 1 juli.

Då införs ännu ett nytt klassningssystem för miljövanliga bilar, det så kallade bonus-malussystemet. Det gamla begreppet supermiljöbil försvinner, och ersätts med en statlig bonus på 60 000 kronor till elbilar. Det är en högre subvention än de gamla supermiljöbilarnas 40 000 kronor. Gasbilar får en fast subvention på 10 000 kronor.

Den femåriga skattebefrielsen för miljöbilar tas också bort. Dieselbilen går till exempel från att var en skattebefriad miljöbil till att straffbeskattas över en natt, 30 juni till 1 juli. Från den 1 juli är det bara koldioxidutsläppen som räknas. Bilen får inte ge i från sig mer än 95 gram per kilometer. De som släpper ut mer får högre skatt.

Därmed är ett nytt system och nya regelverk på plats inom kort.

– Jag vet inte om man kan kan kalla det förvirring, men det har varit stora otydligheter, och politiken har inte varit långsiktig, säger Martin Prieto Beaulieu, pressansvarig på Gröna bilister.

Bara koldioxidutsläpp har styrt

Sedan början av 2000-talet har staten försökt styra våra bilval med hjälp av ekonomiska incitament. Målet har varit helt inriktat på koldioxidutsläpp – dieselbilar, som släpper ut kväveoxid och partiklar har ansetts godkända utan prut.

–I början var det bara bränslesnåla bilar på listan. Sedan kom alternativa bränslen, som biogas och etanol för personbilar. Därefter kom hybrider, laddhybrider och el, säger Martin Prieto Beaulieu.

ANNONS

Dieselbilar är effektiva klimatmässigt eftersom motorerna är effektiva, konstaterar han. Men nu straffas de äldre dieselbilarna alltså ut, och dessutom finns tankar om miljözoner, som helt ska förbjuda dieselbilarna med utsläppsklass Euro 4 och äldre i vissa innerstadsområden. Det gör att efterfrågan på dieselbilar nu sjunker drastiskt.

Dieselbilar skulle kunna vara ett bra val om de gick att tanka med 100% biodiesel och hade den senaste reningstekniken, tycker Gröna bilister. Men så är det inte nu.

– Det finns bara två märken som har certifierade motorer för biodiesel idag.

Etanolen helt ute

Etanol, som var så hett då, är helt dött i dag, konstaterar han. Den sista etanolbilen slutar tillverkas nu.

– För gasbilar svänger populariteten, men nu får de ändå del av miljöbonusen om de går på biogas.

LÄS MER: Gillberg: Staten lurade dieselbilsköparna

Struntade i säkerhet

ANNONS

Till en början struntade alla i säkerheten, all fokus låg på bränslesnålhet. Så var det även för Gröna bilister, som gjort sin egen “Bästa miljöbilslista” sen år 1994, berättar Martin Prieto Beaulieu.

– Runt 2008 fördes säkerheten in också. Det går inte att kompromissa om den, som vi  hade gjort dittills.

Efter 2013 kom laddhybriderna och elbilarna på allvar.

–Laddhybriderna har sålt mest, men de har haft så liten räckvidd på el. De flesta går bara ett par mil.

Elbilen regerar

Nu i det nya systemet är det elbilar som gäller. De får den högsta bonusen från staten, hela 60 000 kronor. Laddhybrider kan förvisso även nu premieras, men det beror på hur mycket koldioxid de släpper ut, och gasbilarna får den fast bonusen.

Frågan är hur man som bilköpare ska kunna hänga med i turerna för att välja det bästa alternativet både ur miljösynpunkt och ens egna behov.

– Det ligger ett jättestort ansvar på bilköparna. Det är lite som att köpa ett hus, då har man också ett stort ansvar att undersöka, säger Martin Prieto Beaulieu.

ANNONS

LÄS ÄVEN: Polisen så pass allvarligt är bedrägeriet
LÄS ÄVEN:
Centerpartiet: Pensionssystemet kan inte lösa allt
LÄS ÄVEN:
Betalade skulden för snabbt – åtalas

 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS