News55

Så rånas äldre av banken

Äldre råkar illa ut och bankerna tar inte ansvar, anser Joachim Berner.
Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 22 juni 2023Publicerad: 22 juni 2023

Förr blev bankerna rånade, men nu är det kunderna som råkar illa ut. Och särskilt utsatta är de äldre, konstaterar mediaprofilen Joachim Berner i en debattartikel i Dagens industri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Joachim Berner lyfter frågan om något som många råkar ut för numera, nämligen nätbedrägerier av olika slag. Han kritiserar den låga säkerheten och bristen på hjälp från bankens håll när skadan är skedd.

– Viljan att skaffa bättre entrélås till den digitala banklokalen verkar helt stå i skymundan av intresset för sista raden – lönsamheten. Men rimligen bör bankerna effektiviseringsvinster komma de mest trogna kunderna till gagn, inte minst i den mångas och folkliga banken, skriver Joachim Berner i Dagens industri.

– Det är alltid de svagaste i flocken: äldre äldre, dementa, människor med funktionsnedsättning, de ensamma och isolerade, som är vargarnas mål , som min vän Paul Ronge uttrycker det.

Kundförrakt och arrogans

Hans egen mor blev nyligen besluten på 142 000 kronor via nätet från sitt konto hos Swedbank. Den personliga tragedin tycks dock inte bekomma banken särdeles mycket, konstaterar han.

– Något ansvar är de inte villiga att ikläda sig trots att skyddsmekanismerna är dåliga och barriärerna är låga för bedrägerier via nätet, skriver Berner.

”Vi har en hotline som är öppen 24 timmar om dygnet”, är det enda egentliga svaret som Swedbank via en före detta presschef, numera senior rådgivare, ger i en bandad intervju när frågan debatteras i Studio Ett i Sveriges Radio. Att ledningen eller någon av bankens alla nuvarande kommunikationsansvariga skulle ta sig tid för att diskutera frågan om bedrägeri mot deras kunder, är tydligen inte aktuellt, skriver Joachim Berner.

– Varför inte skapa beloppsgränser för uttag, dubbel auktorisering, erbjuda utbildning och inte minst finnas tillhands när brottet, den personliga katastrofen, är här? Och kanske till och med visa en gnutta mänsklig empati, fortsätter han och skriver om massivt kundförakt och arrogans från bankernas sida.

ANNONS

Han menar att det är dags att förstärka säkerheten och ta ansvar för bristerna. Och visa kunderna lite mänsklig empati.

– Nu är det 2023. Kom igen Swedbank – lägg på ett kol, avslutar Joachim Berner.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS