Under 2022 kom en ny lag som skulle skydda konsumenter från att bli lurade av bluffreor. Nu visar en ny undersökning att många företag har lyckats kringgå den. Det rapporterar TV4.
Mest läst i kategorin
Black Friday är något som samlar allt fler konsumenter som söker billig shopping och reapriser. Enligt en ny undersökning från jämförelsesajterna Pricerunner och Prisjakt så är det dock flera kedjor som lurar konsumenterna inför kampanjerna, rapporterar TV4.
Skulle du vilja anlita erfaren arbetskraft? Klicka här.
Enligt Pricerunner var nära en tredjedel av alla reor förra året under Black Friday bluffreor. Detta trots att man under september 2022 infört en ny konsumentlag som ska förhindra just falska reor och kampanjer.
– Förra året när den nya konsumentlagen kom var vi nyfikna på utfallet. Till vår stora förvåning ökade antalet bluffreor från 25 procent till 28 procent enligt våra mätningar, säger Evelina Galli, konsument- och teknikexpert på Pricerunner, till TV4.
Företagen rundar reglerna
En bluffrea är enligt mätningen när priset höjs med minst tio procent under hösten, för att sen sänkas med minst fem procent.
Enligt den nya konsumentlagen så måste butikerna redovisa det lägsta priset som man har haft på en produkt under de senaste 30 dagarna, i samband med marknadsföring av reor. Men det finns ett kryphål som utnyttjas. Butikerna höjer helt enkelt priserna mer än 30 dagar innan, då de inte behöver redovisa lägsta pris.
Undersökningen från Prisjakt visar att 70 procent av företagen lyckades runda reglerna under 2022.
En naturlig del av prishöjningar är inflationen, vilket har haft en stor inverkan på priserna den senaste tiden. Man bör dock ifrågasätta prishöjningarna om de går upp kraftigt månaderna strax innan stora kampanjer som Black Friday.
Är du senior och skulle vilja jobba extra? Klicka här.
TV4 frågar Konsumentverket vad som händer om ett företag höjer priserna mer än en månad innan.
– Det beror lite på, det finns inget förbud mot att höja eller sänka sina priser. Däremot kan det vara vilseledande att precis innan en prissänkning höja priset om det exempelvis resulterar i att den kommande prissänkningen i realiteten blir företagets normala pris för produkten, säger Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket, i ett mejlsvar.