Elfvings Matblogg
Här är din krogguide till södra Gran Canaria!
Ulf Elfving
Hela denna artikel är en annons
När Dustin Hoffman 1982 först iklädde sig den scharlakansröda paljettklänning som på många sätt kommit att förkroppsliga ”Tootsie”, var det ingen som kunde förutsäga hur populär historien om den arbetslöse skådespelaren Michael Dorsey skulle bli. Den svenska adaptionen har höjts till skyarna, med hyllningar som ”Ett bländande fyrverkeri” (DN), ”Proffsig produktion” (SvD) och Expressen ger Tootsie fyra getingar och skriver ”Publiksuccé”.
Sedan i september spelar publiksuccén på anrika Oscarsteatern, översatt av Calle Norlén till ett otroligt varmt mottagande. I DN hyllar Niklas Wahllöf Norlén med orden: ”Calle Norlén […] prickar exakt även denna gång bitterljuvt av samtidsfenomen: Ansiktsigenkänningen i min mobil fungerar inte om jag inte gråter.” Han kallar också Robert Gustafsson för ”vår kanske mest multibegåvade skådespelare.”
Med Robert Gustafsson i huvudrollen och Edward af Sillén som regissör är det inte att undra på att superlativen haglar. Svenska Dagbladet konstaterar att ”Edward af Sillén har en oslagbara känsla för tajming”, medan Södermanlands Nyheter konstaterar att ”Robert Gustafsson gör en fenomenal insats som Michael/Dorothy”.
I Expressen Nöje kallas uppsättningen ”ett rent mästerskap i kroppskomik” och Aftonbladet beskriver ”Tootsie” som ”välskriven och rappt berättad, i synnerhet i första akten som effektfullt rör sig framåt i snabba scener”.
Be om att bli uppringd
Genom att klicka vidare så godkänner du att bli uppringd på det telefonnummer du anger.
Mejla oss
Genom att klicka vidare så godkänner du att vi hör av oss på den e-post du anger.