News55

Cay Bond besöker höstens Formex

Artikelbild
Cay Bond
Cay Bond
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 30 aug. 2016

Det är de små, små detaljerna som gör det, fick vi mer hum om efter att ha besökt höstens Formex, nordens största branschmässa för  inredare, inköpare, dekoratörer, från stora eller små företag, butiker eller andra egna verksamheter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Samtidigt bubblar det i Stockholm av olika evenemang runt form och design. Mässan öppnade med en diger informationsfrukost för pressen häromdagen. Man beskrev fokuseringen på Nordisk form och hantverk, social medvetenhet, funktion och inredningsglädje och det stora intresset för textilier. Hemmet betyder kanske mer än någonsin, vilket också märktes genom den ökande mängd mindre designföretag som utmanar de större, vilket skärper hela bilden av nyheter även om det också finns gott om återkommande produkter.

      LÄS MER: Vi går mot mörkare tider men jag ser ljuset – så här blir sommarmodet 2017!

För tradition och historia upprepar sig och går ändå aldrig ur tiden. Ur ett miljöperspektiv är vi nu också mer nogräknade med vad vi omger oss med i vardagen, hur vi vill skapa trygghet och njutning i våra hem, med gott samvete, för att också må bra inomhus när höstrusket och vinterkylan faller på.

På mässan finner man allt, även det som man inte visste att man behövde.

Formex slår mer och mer an på ung design, formgivning och hantverk. En utveckling i rätt riktning när konsumenten trots allt kommer att shoppa mindre men istället betala mer och handla bättre. På så vis fokuserar man mer på innehåll, form och utförande.

      LÄS MER: Haute Couture: Nyskapande med hantverkskunnande 

Mässan bidrar till denna medvetenhet genom att för sex år sedan instifta utmärkelsen Formex Nova – Nordic Designer of the Year i syfte att uppmuntra unga begåvade Nordiska formgivare. De nominerade i år var: Hanna Anonen, FI, Maria Bruun, DK, Mathilda Dominique, SE, Maija Puoskari, FI, Nick Ross, SE. ……..and the winner… blev Nick Ross, svensk men med skotskt ursprung. Juryns motivering beskrev hans välbalanserade och personliga former med en humoristisk twist. Att han har en ofelbar känsla för design och att han utmanar traditionell estetik och ekonomiska värden med en befriande respektlöshet.

Utom tävlan men med en stark övertygelse och vilja att förändra utan att släppa vare sig estetik eller etik, arbetar Marie-Louise Hellgren med att formge möbler och föremål av förbrukade möbler och spill från nyproduktion från Stolab. Hon ställde ut pallen Lilla Snåland och berättade om processen och den övertalningsförmåga som krävdes. Vilken förebild.

ANNONS

      LÄS MER: Cay Bond tar modepulsen på London

Några av de designföretag som visade inspirerande textilier var Afro Art, som funnits sedan 1967 och som idag drivs av sex textilformgivare från Konstfack. Här arbetar ett gäng kvinnor med stor passion. Idén har alltid handlat om att samarbeta med lokala hantverkare för att synliggöra etniskt hantverk i utvecklingsländer i Afrika, Asien och Latinamerika och på så vis skapa arbetstillfällen. Idag har man kommit längre, en stor del av Afro Arts sortiment är utvecklat av Afro Art Studio med eget designteam.

Med design som verktyg kan man utveckla och marknadsanpassa det traditionella hantverket och bidra till att skapa nya arbetstillfällen. Ett genialisk förfarande. Rättvis handel är en självklarhet för Afro Art. Jag som kund är inte bara överförtjust i deras vackra produkter, jag kan också handla med gott samvete.

      LÄS MER: Cay Bond i Paris

Keramik ligger i tiden. Det är ett hemtamt material och det har blivit en tradition. Flera formgivare visade upp sina alster. Inte minst Matteus keramik, svensk design som är tillverkat i Portugal. Theresa Lundahl keramikföremål är uppskattat av en stor publik. Varje säsong tillför hon den stora och färgrika kollektionen en nyhet. Nu har hennes dotter Filippa formgivit praktiska skålar som kompletterar den övriga servisen. Man kan aldrig missa Matteus utställning som har en central plats på mässan och som alltid attraherar med sin läckra iscensättning.

Konsthantverket är viktigt hos flera moderna formgivare. Inte minst med tanke på värdet. Därför har det också ett stort existensberättigande. Målerås glasbruk är en sann förespråkare för det genuina glashantverket. Där har Ludvig Lövgren skapat vackra servisglas, ljuslykta, skål och vas i gnistrande klar kristall till serien Into the Woods, som en hyllning till den svenska skogen. Jag som egentligen inte omger mig med glaskonst föll platt för hans förtjusande fågel Waxwing.

      LÄS MER: Cay Bond möter Gunnel Lindholm

Många designföretag presenterar samtidigt nyheter i sin egen kontorsmiljö med showroom. En av de mest spännande designproducenterna just nu är nog Klong som håller till i gamla ombyggda AGA området på Lidingö eller på hemsidan. Det som presenterades på plats var minst sagt imponerande vackert. Det handlar om en jubileumskollektion (för att fira 15 år) av fyra möbler och objekt i limiterad upplaga.

ANNONS

Klong vill därmed belysa sin ambition ”att verka i landet av nyskapande och hållbarhet genom stor konst och fint hantverk i kombination”. Sirliga Gloria silverljusstake design Broberg & Ridderståle och vitrinskåpet Gryning design Ania Pauser & Hannu Hietamäki som arbetat med ett mycket raffinerat hantverk, är bara några få exempel.

Det som imponerade mest på mig var, med vilken passion och engagemang de som utmärkte sig arbetade. Solklart är att deras design och produkter har en historia och ett ursprung. Det är som om en ny generation formgivare kan tydliggöra och använda sina talanger och idéer och först tänka på värdet i hela processen innan man kommer fram till den ekonomiska förtjänsten.

      LÄS MER: Konst och kommers med Andy Warhol

Förtjänsten verkar snarare vara att få precis tillräckligt med ekonomiska medel för att arbeta med det man tror på och brinner för. Man kan ta Svenskt Tenn som ett lysande exempel på att tradition och hantverk lönar sig. Hur det än är så strävar nog de flesta människor efter ett välkomnande vackert hem, enligt den tradition man är uppvuxen med vare sig man har råd eller inte. Det är arbetet bakom och det små detaljerna som gör det!

      LÄS MER: Cay Bond på Stockholm Art Week

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS