News55

Därför höjer jag en skål för Sveriges alkoholmonopol!

Artikelbild
Paul Ronge
Paul Ronge
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 10 maj 2017

Vi är åter i Frankrike, vinets förlovade land. På Carrefour, Frankrikes motsvarighet till ICA, dignar hylla efter hylla av viner från alla de stora vinregionerna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Valfrihet. Vi har haft intensiva diskussioner med goda vänner på middagsbjudningar kring detta tema: ”Tänk vad bra ni har det där i Antibes som bara går till vilken affär som helst och väljer! Fri konkurrens och valfrihet! Rabatter – ta två flaskor champagne och betala för en! Det är annat än vår trista gröna skylt här hemma!”

Och vi försöker förklara: Just det stora urvalet och försöken att få oss att köpa mer med hjälp av lockpriser har mest bara ställt till problem för oss. Det har tagit oss rätt många år att själva vaska fram vad som är både gott och någorlunda prisvärt.

Billigt ”rödtjut” finns det förstås hur mycket som helst. Men vill man dricka riktigt gott vin så tvingas vi oftare gå upp över 150 kronor här än i Sverige.

Det svenska Systembolaget är en fantastisk modell i jämförelse.

För det första är Systemet, tack vare monopolet, en riktigt vass upphandlare. Genom att man köper upp relativt stora kvantiteter av viner med hög kvalitet så kan priserna hållas nere. Chateauneuf-du-Pape-vinerna är billigare på Systemet än vad de är i hyllorna på Carrefour. Just för att vitsen inte är att sälja så mycket som möjligt, utan att vi ska dricka gott och med måtta, så ser monopolet till att de viner som är dyra är desto mer prisvärda.

För det andra så finns i allmänhet en otroligt hög kompetens och servicegrad hos personalen. Frågar du vilka viner, rött eller vitt, som passar bäst till marinerad anka så får du expertråd. På Carrefour, till skillnad från mindre butiker och mackar, finns ibland sommelierer att fråga. Men rådgivningen är kommersiellt driven, den är inte oberoende av säljintressen som på Systemet.

För det tredje så vet jag ingen statlig verksamhet som så totalt och framgångsrikt har ändrat inställning till kunder. För inte så länge sedan stod man i långa förnedrande köer på fredagseftermiddagen, personalen verkade sur, påsarna var militärgröna eller gråa och helst skulle det man köpte gömmas undan i en väska. Det var nästan som att kunderna skulle skämmas för sina inköp. I dag är det ljust och glatt i butikerna och det är självbetjäning med kortare köer som följd. Man kan enkelt beställa och kolla tillgång av speciella viner på nätet och Systembolaget har till och med inlett försök med hemkörning. En riktigt stor fördel är också den allt större satsningen på att marknadsföra ekologiskt.

Jag är ett sådant fan av det svenska monopolet att vi till och med några gånger tagit med oss vin från Sverige till en bjudning med franska vänner, helt enkelt för att vi vetat att vi då fått ett perfekt vin till exempelvis en mustig älgstek.

ANNONS

På ett djupare plan är det något renodlat sympatiskt med en alkoholpolitik där ”less is more” och där kvalitet bejakas på kvantitetens bekostnad. Jag ser inget som helst värde i att till exempel livsmedelskedjor eller bensinmackar skulle få sälja alkohol, enligt den modell vi ser på kontinenten. Marknadsliberalernas honnörsord ”valfrihet” och ”konkurrens på lika villkor” tycker jag just här ekar trött och ihåligt.

Fredagen den 12 maj talar Systembolagets VD Magdalena Gerger för min Rotaryklubb Stockholm Djurgården. Jag hade så gärna varit där och lyssnat, men är fortfarande kvar i Antibes.

Jag får väl utbringa en skål för monopolet härifrån. ”À votre santé”, ”à la vôtre” eller ”tchin tchin” som vi säger här …

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS