News55
Detta är en sponsrad artikel

Så slog H&M Paris med häpnad

Artikelbild
Cay Bond
Cay Bond
Uppdaterad: 05 mars 2016Publicerad: 05 mars 2016

Precis som förr när det japanska märket Kenzo intog Paris med glada kläder och häftiga visningar glittrade det nu igen i la Bourse de Commerce vid de gamla hallarna i le Marais när H&M presenterade en kollektion som slog många med häpnad och kvällens modevisning blev the talk of the town. En svensk lågpriskedja visade eleganta kläder på vuxna modeller. Och dessutom till tonerna av vacker körsång, live.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta borgerliga börshus pulserade för tjugo år sedan av modeaktiviteter och nu hände det igen. Då var visningarna så populära att staden var tvungen att ställa kravallstaket och poliser tillhanda som höll ordning på den vedervärdiga trängsel, som uppstod när man skulle in, men som man fick stå ut med för att inte missa något, för si så där 20 år sedan.

      LÄS MER: Mall of Scandinavia – Mall of Storhetsvansinne

Utan vetskap om detta, skapade nu vår svenska billighetskedja en fantastisk klädtillställning. Men det var definitivt inte det billiga som lockade. Nej, det var en högklassisk modekollektion med de lite mognare och mer erfarna modellerna som flugits in från världens olika hörn. Pat Cleveland, Amber Valetta med flera.

Det finns hopp tänker jag, om nu massproducenter av kläder tänker till och visar att de kan göra bättre än vad de brukar. Det blev en succé. Visst har H&M haft årliga samarbeten med många av de mest framstående modeskaparna som Karl Lagerfeld, Isabelle Marant, Alber Elbaz och Victor & Rolf – och punktvis satsat på bättre kvalitet de senaste 10 åren. Men nu visar man att man med egen design kan och vill höja nivån på både kvalitet, design och produktion i huset.

      LÄS MERParis mon amour

Vi talar alltså nu om framtid och en satsning på det man kallar en Concious – medveten – kollektion som kommer samtidigt som man tar sitt miljöansvar med instiftandet av The Global Change Award och engagemang i en cirkulär ekonomi genom att bli partner i Ellen MacArthur Foundation, i England.

Den organisation som skapat verktyg för företag att ändra sitt ohållbara ekonomiska system till ett hållbart sådant. Var det mycket på en gång? Det är inget emot vad inbjudna ekonomijournalister till H&M resultatrapportering tyckte när företaget nyligen på en presskonferens i Stockholm berättade att de upphör med kvartalsrapporter och istället går tillbaka till halvårsrapporter för att klädföretaget skall kunna utvecklas i rätt riktning. Det ni.

      LÄS MERCay tar pulsen på London

ANNONS

Att de franska modehusen bevarat sin modehistoria alltid satsat på innovation och nyskapande är något man fortsätter med och värnar om. Staden kommer ständigt att behålla sin position som världens viktigaste modestad. Det är också därför alla modeskapare vill visa här. Eller som jag brukar säga, slår man i Paris så slår man överallt.

Men det har tagit ett tag. Paris håller på sig och sin kultur. Många populärföretag som McDonald’s, Zara, H&M och andra massproducenter har många gånger länge fått beveka staden att öppna butiker på de fina gatorna. Det har dröjt. Men nu när de finns märks det att de blir inspirerade av Pariserluften till att höja nivån på sina produkter.

Noblesse oblige, som det heter.

LÄS MER: Paris försvarar sin ställning som modets huvudstad

ANNONS