News55

Leif Schulman: Så hånas äldre i tv

Artikelbild
Leif Schulman
Leif Schulman
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 24 mars 2022

Det finns förvisso mycket att uppröras över och reta sig på när man tittar på tv en valfri dag. Men om vi för en gångs skull bortser från underhållningsnivån på Mellon eller spänningsgraden i nya Beckfilmerna vill jag peka på en stor brist i reklamfilmer - här finns tyvärr en tendens att driva med äldre.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett bolag som marknadsför lån till privatkunder, vi kan kalla dem Sambla, har en rad tv-reklamfilmer vars budskap är att man ska se över sina gamla lån och satsa på nya (från, gissa vem). Enligt låneföretagets hemsida illustreras de gamla lånen i filmerna av ”malplacerade karaktärer som förföljer vanliga människor i olika vardagssituationer”.

De ”malplacerade karaktärerna” är pensionärer. I en av filmerna i form av en äldre, till synes förvirrad man, som sitter i en soffa i ett konferensrum och släpper väder. Bolagets tanke är antagligen att det ska uppfattas som en rolig situation, men det är totalt humorfritt och visar bara på en brist på respekt för äldre som alltså är lika med malplacerade karaktärer som förföljer vanliga människor.

Respekt för äldre är något som saknas i flera reklamfilmer. En omtalad reklamfilm för en bil, där illusionisten Joe Labero spelade bilförsäljare och blev sparkad på smalbenet av en liten flicka, blev till och med fälld av Reklamombudsmannen (RO). Den blev fälld för att den ansågs uppmana till våld. I debatten kring filmen var det själva sparken som uppmärksammades, inte att den var ett uttryck för en liten flickas respektlöshet för vuxna.

I en annan film för värktabletter lider en pappa av huvudvärk eftersom hans dotter flyger en surrande liten drönare över hans huvud. Hennes min antyder att hon inte avser att sluta trots att pappan lider.

En annan elak dotter dyker upp i reklamen för en färdiglagad potatisgratäng som serveras på en familjemiddag. Pappan i huset låtsas att den är hans egengjorda då svärmor frågar, varpå dottern med ett elakt flin säger ”mormor kanske vill ha receptet?”

Rent allmänt ser man sällan 50-plussare som målgrupp i reklamfilmer, trots att alla undersökningar visar  att gruppen är både köpstark och villig att prova nya produkter. I stället förpassas vi till att vara malplacerade karaktärer som irriterar vanliga människor.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS