News55
Detta är en sponsrad artikel

Pappersreklam är slöseri med skog och pengar

Artikelbild
STOCKHOLM 20131003
Aina Bergvall
Aina Bergvall
Uppdaterad: 09 okt. 2016Publicerad: 09 okt. 2016

Nog har vi väl hört det hur många gånger som helst: slösa inte med papper, var rädd om skogen. Det sägs att i dagens digitaliserade värld är papper så gott som överflödigt om vi undantar det som vi köper på rulle och använder på toa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sparsamhet är ju att betrakta som en dygd i många sammanhang. Därför begriper jag inte hur så många företag kan fortsätta att ösa tryckt reklam över oss. Hur kan det löna sig?

      LÄS MER: Det nya Lort-Sverige gör mig deppig

Nej, jag har inte satt upp en skylt med ”ingen reklam här tack” vid brevinkastet. Av Sveriges nestor på konsumentjournalistikens område, Sverker Olofsson, har jag lärt att det är en god idé för den prismedvetne att hålla koll på reklamen. Men det blir ju bara mer och mer! Papper som slängs, förvisso i återvinningen, men ändå.

Jag tycker att jag kryssar i, gång på gång, att jag nöjer mig med e-utskick från bank och andra tunga instanser. Fast anser att det dyker upp saker i kuvert i alla fall.

Syndarna är alltså många. Sportkedjan XXL skickar med hela extra bilagor med morgontidningen, gång på gång. Ikeas katalog är tung men kommer åtminstone inte så ofta. Bil-Tema och Clas Ohlson kör också med blankt papper och många sidor. Gudrun Sjödén, ett av landets tunga modenamn, berömmer sig av hög medvetandegrad när det kommer till miljöfrågor och ekologiska produkter. Men med posten kommer hennes i och för sig ganska vackra kataloger flera gånger om året, det senaste är på 130 sidor. Lidl, ICA, Coop, Hemköp och Willys skickar prisblad varje vecka. Uppräkningen kan bli mycket längre.’

LÄS MER: Vi shoppar ihjäl vår planet

Det är inte bara pappret och produktionen som kostar. Tänk på distributionen! Jämför med vad din papperstidning kostar – större delen av prenumerationspriset går till utbärningen. Hur man än vrider och vänder på saken hamnar inte alla de där reklamtrycken kostnadsfritt i ditt brevinkast. Vem betalar? Du och jag. Vem annars?

Dags för oss konsumenter att kräva en skärpning som också är en besparing av såväl skog som rena pengar. Självsanering efterlyses härmed: Skär ner på reklamutskicken! Gör dem digitala. Och ge oss pengarna tillbaka, så att säga.

ANNONS