Så borde De Aderton hylla Sara Danius

Aina Bergvall har stött på ett konstverk som hon anser att De Aderton snarast bör införskaffa.

Aina Bergvall

Annons

Annons

Det är förstås ingen som bett mig.

Ingen kommer heller att tacka mig.

Likväl har jag utsett mig själv till rådgivare åt Kungliga Svenska Akademien. Det gäller ett konstinköp. Jag har stött på en tavla som De Aderton snarast bör införskaffa.

Just nu hänger verket i ett galleri på Köpmangatan i Gamla Stan i Stockholm. Tavlan heter kort och gott ”Sara” och är ett stort porträtt av Sara Danius, ja ni minns rimligen att hon varit akademiens ständige sekreterare, den första kvinnan i rollen och också en som fick behålla posten kortare tid än de flesta av sina föregångare.

När denna framgångsrika kvinna, författare och litteraturprofessor, dukade under för sin cancer i oktober i fjol hade hon redan avgått, inte bara som akademiens sekreterare utan även från stol nummer sju som hon haft som sin (efter bland andra Selma Lagerlöf) sedan 2013.

Alla gubbar som innehaft den prestigefyllda posten tidigare hänger avporträtterade i akademiens lokaler, i självaste sekreterarrummet. Men av Sara Danius hade inget porträtt hunnit beställas eller målas. Fast nu finns det ett. Ett fint.

Daniel Fyffe heter konstnären som började på sin målning när Sara Danius just dött. Han och Sara växte upp i Täby samtidigt, var skolkamrater och förblev vänner. I bilden, i akryl och med ett gyllene skimmer, har han bakat in en lång rad mer eller mindre förtäckta meddelanden till betraktaren. Katarina Malmgren, som driver Kompani Kolibri där tavlan nu ställs ut, pekar på den ena detaljen efter den andra:

Här finns makthavarens kroppsställning, som brukar vara en mans, alltså med knäna brett isär. Här finns den rosa knytblusrosetten, som också kan tolkas som en variant på Rosa Bandet (kampanj mot bröstcancer).

Från ikonmåleriet har konstnären lånat antydan till en gloria runt Saras huvud, där han låter hennes stora öron sticka ut så där iögonenfallande som de alltid gjorde när hon hade uppsatt hår. Klänningen är i orange och rosa, precis som den otroliga Nobelkreation som Pär Engsheden skapade för henne till det som kom att bli hennes sista Nobelfest.

Huvudet håller Sara lite snett. Det är inspirerat av en bild på en uggla som konstnären råkade se. Han uppfattade parallellen: ugglan är en klok fågel, Sara Danius var en klok kvinna.

I händerna har hon en öppen bok. På dess rygg står bokstäverna S O S. Det kan uttydas på två sätt: endera som det sedvanliga nödropet Save Our Souls. Eller så står det möjligen för Snille Och Smak, den devis som akademien haft så svårt att leva upp till på senare tid – ett nödrop kunde faktiskt ha varit på sin plats …

Tavlan säljs för 35 000 kronor eller till högstbjudande. Det är i akademisammanhang en struntsumma, men här vore det väl använda pengar.

Därav mitt råd till den där vittra församlingen: Köp tavlan. Det skulle hedra er. Sara Danius blir förvisso ihågkommen ändå, men hon förtjänar verkligen sin plats i akademiens lokaler, nu precis som då.

Aina Bergvall
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons