News55
Detta är en sponsrad artikel

Så här ska TV4 locka över oss mogna tittare

Artikelbild
STOCKHOLM 20150902
Leif Schulman
Leif Schulman
Uppdaterad: 06 sep. 2015Publicerad: 06 sep. 2015

Snart är hösten här och våra TV-kanaler står rustade i sin kamp om tittarna. I höst är det den mogna tv-publiken, den över 55, som är den gemensamma måltavlan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det totala tv-tittandet går ner sakta neråt, men det är en grupp som konsumerar alltmer tv dagligen – de över 60 år.

Det är en grupp som de kommersiella tv-kanalerna inte brytt sig om tidigare. Men nu ska det bli ändring på den punkten för nu har även TV4 upptäckt den gyllene gruppen tv-tittare över 60. Man har marknadsundersökt och lyssnat på branschen (och säkert läst News55) och har nu gjort en för kommersiell tv banbrytande upptäckt – här finns nya tittare att hämta.

Vid TV4:s stora höstpresentation i onsdags kunde därför TV4-chefen Casten Almkvist stolt presentera att mediahusets huvudmålgrupp, som tidigare var 12-59 år, numera är 15-64 år. Förändring innebär samtidigt att man ökar målgruppen med 250.000 potentiella tittare och kan ta ett högre pris från sina annonsörer. Den nya gruppen beskrivs som en ”växande, alltmer köpstark, aktiv och attraktiv grupp”.

Därför kan vi nu se att TV4 börjar en anpassning till den äldre publiken. Man har redan placerat klassikern ”Bingolotto” i huvudkanalen efter flera år i systerkanalen Sjuan. Ingvar Oldsberg, som leder det programmet, drar ju en mognare publik så därför återkommer både han och hans vapendragare Björn Hellberg med en ny omgång av ”Sverigequizzen” i höst.

TV4 blandar gärna ungt och gammalt i sina program för att locka en så bred publik som möjligt. Höstens upplaga av ”Så mycket bättre” har som exempel nestorn Sven-Bertil Taube som en av artisterna. Han kommer bland andra att möte stjärnskottet Miriam Bryant, som på TV4:s höstträff erkände att hon inte visste vem Sven-Bertil var. Fast Taube hade hon ju hört talas om, erkände hon.

I kanalens andra musikmötes-program, ”Lyckliga gatan”, får tittarna uppleva unga hip hop-artister möta etablerade stjärnor. Ett av dragplåstren här är Owe Thörnquist, 86, som möter Husby-rapparen Keya Turan, 23.

Hur kommer då TV4 att lyckas i sitt uppsåt? SVT förblir fortfarande förstavalet för den mogna publiken. TV4:s desperata jakt på den mogna publiken tycks lite senkommen. Vanans makt är stor i tv-världen och vi som är uppvuxna med SVT och public service håller oss gärna kvar. Här vet vi vad man får. Vill man se kultur och dokumentärer har man inget att hämta hos TV4.  På SVT har man en av sina målsättningar att ge publiken program som de inte visste om att de ville se. På TV4 blir man sällan överraskad. Och så är det all denna reklam. TV4 lyckades år för år utöka antalet reklamminuter per timme, och späder gärna på med egna trailers. Vet inte när jag orkade genomlida en hel långfilm på TV4 senast.

Jag önskar dock TV4 lycka till med uppdraget att hitta nya tittargrupper och gratulerar till att de äntligen har upptäckt oss.

ANNONS