News55

Valfrihet? Nej tekniken tränger bort samtal och service

Artikelbild
Arkivbild
Leif Schulman
Leif Schulman
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 05 jan. 2020

Teknikutvecklingen går snabbt, men den tränger bort ett vanligt hederligt samtal och service. Någon valfrihet är det inte tal om, skriver Leif Schulman i en krönika hos News55.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När talade ni med en växeltelefonist senast? Att ha kontakt med företag eller myndigheter idag kräver, förutom tålamod, både dator och knapptelefon. Med mobilt bank id därtill blir vardagsbesvär som att boka läkartid och betala räkningar lätt som en plätt. Så länge man inte propsar på att kräva en mänsklig kontakt förstås.

Dagens it-teknik befrämjar inte spontana telefonmöten och önskan att prata med någon. Att knappa sig fram mellan alla de svarsalternativ som rabblas upp när man ringer en myndighet tycks oändligt. Man blir osäker på att vilket alternativ den frågan man har hör till. ”Tryck 4, avsluta med fyrkant.” ”For English, press 5”.

När man ska ut och resa möter man inte en levande representant för bolaget förrän man kliver ombord. Då har resenären från biljettbeställning till incheckning av sig själv kommit till flygplatsen utan att ha sett röken av någon från bolaget. Väl på flygplatsen får man själv sköta allt från hantering av bagagelappar till själva incheckningen av bagaget på bandet. Man har hittills gjort tre-fyra personers jobb gratis.

Bolaget kan hävda att man kan hålla biljettpriserna nere för att kunden gör allt själv. Något alternativ gives
inte för oss som vill resa bekvämt med minimal egen insats. När man äntligen kliver ombord på planet möts man för första gången av en riktig människa i form av en flygvärdinna eller purser. Och då har man som en sista favör åt bolaget fått svara på en enkät om ”upplevelsen av biljettköpet”. Som kund är man alltså nu även personalavdelning
som ska betygsätta det som man gjort själv.

Än så länge slipper man servera maten själv eller flyga planet, men det är väl en tidsfråga. Teknikutvecklingen går snabbt. Lite för snabbt. Avvecklingen av bankomater, eftersom man tror att ingen använder kontanter, har nu
tvingats avstanna efter den nya lag från årsskiftet som innebär att bankerna blir skyldiga att tillhandahålla bankomater på så många platser som möjligt. Kanske en nyttig påminnelse om att stanna upp och tänka igenom utvecklingen.

Beslutfattare lever i den naiva tron att landets samtliga innevånare lever i en digitaliserad sfär. Men enligt rapporten ”Svenskarna och internet 2019” från Internetstiftelsen använder 1 miljon av Sveriges befolkning aldrig eller sällan internet. 70 procent av dessa, 746 000 personer, är äldre än 65 år. De sköter sina affärer via fast telefoni och
över disk. För detta ”bestraffas” man med faktureringsavgift, förhöjt pris på telefoni (165 kronor i månaden 2017 till 329 kronor 2019) och ”service-avgift”.

Digitala samhällstjänster i alla ära, men ge oss gärna vettiga alternativ för samma pris.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS