News55

Vi shoppar ihjäl vår planet

Artikelbild
Foto: Matt Alexander / AP
Cay Bond
Cay Bond
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 14 aug. 2015

Efter en underbar sommar i den svenska, ofattbart vackra naturen nära havet, är jag nu på plats igen i stan. På plats för att fortsätta lägga näsan i blöt och få producenter på marknaden att förbättra det som går.  

ANNONS
ANNONS

En generation därute har fått fnatt. De kan inte må bra av hysterisk shopping, girighet efter det materiella och brist på kultur. Jag önskar att mina barnbarn ska kunna njuta av framtiden i mänsklig, medveten takt.

Som tur är lever vi i en ny era där människor börjar förstå att vi måste reparera och omhänderta. Där vi är tvungna att snabbt ändra våra beteenden och inställning till ”shopping”, där ordet nästan blivit en skällsord.  Där vi inte kan fortsätta att producera gigantiska kvantiteter av allting, med slavarbete dessutom, för att pressa ner priserna. Där vi måste börja se åt det hållbara och använda human arbetskraft.

Människor kan inte längre shoppa skoningslöst och egensinnigt. Vi deltar trots allt i ett globalt system. Vi har ett socialt ansvar och alla spelar roll.

Min roll som trendanalytiker är att informera och inspirera till förändring, så mycket jag kan. Modeindustrin har ett enormt ansvar.

Sedan 80-talet har jag följt ämnet. Då arbetade jag med den franska trendbyrån Promostyl och ansvarade för trendinformation kring vad som var miljömässigt korrekt inom min bransch. Den typen av information var ny då. Men sedan dess har mina analyser alltid innehållit de senaste rönen och inspirerande exempel på hur man skapar och utvecklar med gott samvete.

För 30 år sedan ville tyvärr ingen ta forskarnas varningar på allvar. Få företag brydde sig. Media ska vi inte tala om. Man stavade inte till samhällsansvar och konsumenterna shoppade loss utan att reflektera.

I andra länder var man tidigare med att ta frågan till sig. Här hemma kom attitydsvängningen först för några år sen, i och med Al Gores film En obekväm sanning. Vips var miljö och hållbarhet på allas läppar. Numer är det en självklarhet att företag har en avdelning för Corporate Social Responsibility (CSR).

Lösningen och reparationen handlar bland annat om en drägligt betald arbetskraft och fabriksmiljö i de länder som syr upp våra billiga kläder. Helst bör vi också satsa på kortare transporter, färre och mer prisvärda produkter, oantastlig arbetsmiljö och rätt materialval.

ANNONS

Vi behöver också kunna producera kläder i vårt eget land. Det ger arbetstillfällen och gagnar vår nya generation formgivare som behöver vara nära tillverkningen för att kunna bli bra. På så vis gagnar det även det hantverk många är begåvade med.

Vi konsumenter kan tänka efter vad vi behöver och vad vi drömmer om, innan vi handlar. Vi kan kräva korrekt innehåll. Vi kan köpa mindre men betala mer för kvalitativa produkter. Vi behöver helt enkelt ett empatiskt samhällssystem med goda värderingar och ett nytt ekonomiskt system som tar hänsyn till vår planet.

Forskare i ekonomi, världen över, vill ändra systemet till en cirkulär ekonomi, som är inspirerad av naturens kretslopp. Man strävar efter att avfall inte skall existera utan ses som en råvara. Därför måste produkterna designas så att de är lätta att återvinna.

Lösningar finns, det gäller bara att använda dem.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS