Kanske inbjuder sommaren till att ge sig ut i dejtingdjungeln? Då finns en avgörande sak för hur du lyckas.


Mest läst i kategorin
Något som är avgörande för att få napp som singel är vilken profilbild som man väljer, och vilka man ska undvika, när man är på dejtingsidor. Match årliga undersökning “Dejtingbarometern 2023” avslöjar vad svenskarna tycker om saken.
Var fjärde svensk singel, 26 procent, uppger att dejtingappar har varit den största källan till dejter de se senaste tre åren. Fyra av tio, 40 procent, uppger att profilbilderna som de ser på dejtingappar är avgörande för intresset.
– Det är inte konstigt eftersom du får ett första intryck av personen via dennes profil, och eftersom
det är det enda du har att gå på så blir det avgörande. Första intrycket kan vi bara revidera när vi
väl pratar med eller träffar personen live, säger Jacqueline Joo, Match dejtingexpert, i ett pressmeddeldande.
Radera de här bilderna
Och det finns bra och sämre val när det kommer till bilder. 47 procent vill helst se bilder när personen ler samt bilder utan filter. Andra bilder som ökar chansen för en dejt är spontana bilder, vilket 37 procent säger att de gillar. Bilder som visar personens hobby är något som 22 procent tilltalas av. Mindre populärt, och som möligtvis bör undvikas, är jobbreaterade bilder (En procent gillar det), festbilder (En procent) och bilder i badläder (Två procent).
– Många vill framhäva den bästa sidan av sig själva online genom att använda filter, men faktum
är att det sällan går hem. Allt fler singlar letar efter genuina och ärliga profilbilder och att stora
leenden är populärt beror på att de flesta av oss söker en positiv partner. Känslor smittar, så det
bör man tänka på redan när man skapar sin profil, säger Jacqueline Joo.
När det kommer till hundtricket så tycker 14 procent av kvinnorna att det kan vara trevligt med en profilbild som inkluderar djur, det faller dock inte männen i smaken i samma utsträckning då enbart fyra procent säger att de tilltalas av det.

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.