News55

Pepsi – den ständiga tvåan

Pepsi-reklam
Pepsi har under hela sin livstid varit den ständiga tvåan på marknaden. Kommer det alltid att vara så? (Bild: Pepsi)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 09 juli 2024Publicerad: 09 juli 2024

Kommer Coca Cola alltid vara ohotad etta på marknaden? Och kommer alltid Pepsi att ses som den ständiga uppkomlingen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De är lite som storebror och lillebror – Coca Cola och Pepsi Cola. Den förstnämnda är liksom självklar medan Pepsi är ett aktivt val där du först väljer bort Coca Cola för att istället välja Pepsi.

Märkligt nog är de båda dryckerna i stort sett jämngamla, där Coca Cola endast har ett års försprång mot Pepsi på marknaden.

Historien bakom Pepsi har ingen koppling till historien på konkurrenten utan startar i den lilla staden New Bern i North Carolina, USA.

Mannen bakom Pepsi
Caleb Bradham, mannen som uppfann Pepsi i sitt apotek och blev affärsman och storproducent av den bruna drycken. (Foto: Pepsi)

Stadens lokale apotekare, Caleb Bradham, hade som mål att hitta en medicin mot olika magbesvär och blandade ihop en dryck som han både ansåg god, men som också verkade kunna tämja olika magåkommor.

Uppskattad av kunderna

1893 släppte han den för försäljning i sitt apotek under namnet Brad’s drink. Smaken, lukten och även de medicinska hämmande effekterna gjorde att drycken gick hem hos kunderna och en allt större del av den dagliga verksamheten gick åt till att blanda den nya drycken.

Apoteket där allt startade
Det var här i Bradhams apotek som drycken som sedermera skulle bli Pepsi, började tillverkas. (Foto: Pepsi)
ANNONS

1898 hade tillverkningen av Brad’s drink helt tagit över verksamheten i apoteket. Drycken hade nu också fått ett eget namn, Pepsi, taget ur duspepsi, som är ett samlingsnamn för olika magsmärtor.

Vilket ju var Bradhams ursprungliga syfte att motverka med drycken.

ANNONS

Företaget växte

1903 flyttades tillverkningen till en större byggnad och sedan dess har företaget sakta men säkert knaprat marknadsandelar på läsk-marknaden.

Glad och käck Pepsi-reklam
Dyker tjejen upp om jag dricker Pepsi? Skiner alltid solen i Pepsi-land? Frågorna är så många, svaren så få… (Bild: Pepsi)

Under 1960-talet gick det hela som bäst när försäljningen ökade rejält under kampanjen Pepsi Generation och det såg ett tag ut som att tillverkaren skulle kunna köra om ärke-konkurrenten Coca Cola.

Men så blev det inte. Pepsi lever fortfarande kvar i rollen som den ständiga tvåan. Och kanske får nöja sig bra med det.

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Analytikern: Så kan vi rädda fastighetsmarknaden

Efter en tid av utmaningar börjar fastighetsmarknaden sakta vända uppåt – men vad krävs för att den ska återfå sin fulla styrka? Fastighetsmarknaden börjar visa positiva tecken efter en tuff period av prisfall och låg aktivitet under 2022. Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, beskriver i E55 studio, dagens fastighetsmarknad som en återhämtning, men påpekar att […]