A-
A+

Hela denna artikeln är en annons

Därför är balansen viktig för seniorer

Att träna sin balans är grundläggande för alla seniorer. Under vecka 40 sätter Svensk Gymnastik balansen i centrum, både i hemmamiljön och bland de föreningar som har seniorträning.

Story Media

– Det är aldrig är för sent att börja träna för att stärka musklerna, förbättra balansen och konditionen. Svensk Gymnastik har tillsammans med flera andra idrotter valt att under en vecka sätta balansen i centrum, säger Irene Samuelsson, idrottskonsulent med fokus på gruppträning och seniorer på Gymnastikförbundet.

Balansträning minskar risken för fallskador

Forskning visar att regelbunden balans- och styrketräning minskar risken för fall och fallskador. Balansen är vital för att du ska kunna tillgodogöra dig din träning för hela kroppen på ett bra sätt. Om du tränar balans och styrka – så blir du starkare i hela kroppen, i muskler, leder, ligament och skelett vilket gör att du klarar av tyngre belastningar.

Balans är ett samspel mellan hjärnan, nervsystemet och musklerna. Hjärnan signalerar genom nervsystemet till musklerna vilka muskler som behöver aktiveras för att stabilisera kroppen i den aktuella positionen. När vi tränar balans tränar vi upp hastigheten i dessa signaler.

Balans hänger även ihop med koordination, synen, lukten, smaken, hörseln och känseln – fem sinnen som ger information om omvärlden. Balanssinnet är vårt sjätte sinne och det talar om var vi befinner oss i förhållande till omgivningen och i förhållande till gravitationskraften på jordklotet.

Balanssinnet behöver träning då det inte är helt ovanligt att balansen och styrkan försämras när vi åldras. De goda nyheterna är att det går att träna balansen och på så vis förbättra den.

Få in gymnastiken i vardagen

Gymnastikförbundet har satt samman ett styrke- och balansprogram med 13 olika övningar. Programmet fungerar bra att skriva ut och ha uppsatt hemma, som en del av den viktiga vardagsrörelsen, eller när du känner att du behöver en aktiv rörelsepaus.

Balansträning är en viktig del i den vardagliga träningen. I motionspyramiden får du guidning kring hur mycket och ofta du bör träna för att må bra och i programmet för balans får du tips på övningar.

Balansträning är en viktig del i den vardagliga träningen. I motionspyramiden får du guidning kring hur mycket och ofta du bör träna för att må bra och i programmet för balans får du tips på övningar.


– All rörelse är viktig och den här veckan vill vi sätta fokus på balansträningen. Allt hänger ju ihop och just styrka och balans är tätt sammansatta. I år riktar vi fokus mot våra gruppträningsföreningar som har seniorträning, men övningarna fungerar för många, avslutar Irene.

Läs mer om seniorträning inom Svensk Gymnastik här.

Styrke- och balansträningsprogrammet kan du ladda ner här.

Story Media
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.