Hela denna artikeln är en annons

Gör det ont under hälen? Så blir du kvitt smärtan

Har man hälsporre ska man använda särskilda skor och skoinlägg och inte överanstränga fötterna. Då minskar besvären.

News55

Gör det ont i hälen när du kliver upp ur sängen på morgonen eller efter att ha suttit i förarsätet med foten i samma läge på gaspedalen i timmar? Då kan det bero på att du fått hälsporre. Ulf Ahnlid är Podiater på TeamOlmed och han berättar mer om hälsporre. 

Så vet man att det är hälsporre

– Man kan beskriva hälsporre som ett tillstånd då man känner smärta i hälen, i en struktur i bakre hålfoten. Hälsporre uppkommer när det finns en irritation med vissa inflammatoriska inslag i plantar fascian som går längs fotens undersida, mellan häl och framfot. 

Symtomen kommer smygande. Smärtan brukar gå över när du varit aktiv en stund. När senan värms upp gör det nämligen mindre ont. Misstänker man att man har hälsporre får man träffa en specialist som undersöker fötterna under belastning och kartlägger de karaktäristiska symtomen.

– Du får själv berätta hur du upplever smärtan och när det gör ont som mest. Det brukar vara som allra värst på morgonen, när du tar de första stegen, eftersom senan påbörjat en läkningsprocess under natten och blivit stel och svullen. Har man hälsporre och ska inleda en behandling får man träffa en podiater, ortopedingenjör eller ortopedskotekniker hos TeamOlmed. Det finns ingen behandling som ställer allt till rätta och som läker bort problematiken. Initialt handlar det om att lindra smärtan i senfästet och minska symtomen. Fascian läker av sig själv under rätt förutsättningar men det tar väldigt lång tid.

Skoinlägg hjälper läkningen

Man kan besväras av hälsporre en mycket lång tid och processen kan ta upp till ett år eller mer. Även om smärtan försvinner och besvären minskar så bör man fortsätta använda skoinlägg och följa direktiven för att inte besvären ska komma tillbaka. 

– I vissa fall krävs en kombination av olika åtgärder för att man ska råda bot på problemen och de besvär man upplever. Man ska avlasta senans fäste och tryckfördela med speciellt utformade skoinlägg, stretcha senan för att minska svullnaden och man kan göra en stötvågsbehandling för att trigga igång läkningsprocessen på nytt. Även om smärtan försvinner så ska man inte utsätta fötterna för onormala påfrestningar utan man ska fortsätta använda skoinlägg även om man känner sig smärtfri. För att foten ska kunna läka måste man avlasta.

TeamOlmed säljer skoinlägg och ger strechingråd. TeamOlmed har tagit fram speciella skoinlägg, särskilt anpassade för hälsporre (hälsporreinlägg) som har en hälkopp och därmed dämpar trycket längs plantar faschia senan.

Chocka inte fötterna

Man kan även behandla hälsporre med hjälp av stretching och tejpning.

– Man ska röra på fötterna, för att värma upp senan och få igång dem, innan man kliver upp på morgonen. Ska man tejpa fötterna ska man alltid ta hjälp av en specialist som visar hur man tejpar upp hålfoten. Mitt råd är att man försiktigt stretchar fotsulan och vadmusklerna tre gånger om dagen och varje gång man ställer sig upp från sängen, soffan eller kontorsstolen. Har man hälsporre ska man aldrig chansa med att inte använda skoinlägg och man ska förbereda sig på att det kommer ta tid innan man blir helt bra igen. Man ska inte springa och belasta fötterna för mycket utan man ska vara varsam.

För att minska risken för att få hälsporre ska man använda skor som är anpassade för de aktiviteter man utför. Praktiska skor bör gå före snygga skor.

– Man löper större risk att få hälsporre om man plötsligt börjar utföra aktiviteter som man inte är van vid. Oavsett om man vandrar, kör bil långa sträckor eller går i flippflopp-sandaler på sommarsemestern så gör man sannolikt moment som foten inte är van vid. Man ska inte chocka fötterna.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.