Hela denna artikeln är en annons

Så behåller du skärpan i synen

Att hälsan påverkas av vilken kosthållning man för är redan känt. Men visste du att också ögonen påverkas av vad vi stoppar i oss? Genom att öka tillförseln av rätt näringsämnen till kroppen kan ålderssynen förbättras avsevärt.

News55

Åldrandet går tyvärr inte att stoppa – det är helt enkelt en del av livet. Det är bara att omfamna att förr eller senare blir vi gråhåriga, huden blir mindre elastisk och synen försämras. Men genom att förse kroppen med rätt näringsämnen går det trots allt att förlänga den ungdomliga känslan. Detta gäller även synen som påtagligt blir sämre med stigande ålder, speciellt efter 60-årsåldern.

I ögat finns gula fläcken som är rik på ämnet lutein, samma ämne som bland annat också finns i gula och orangea grönsaker samt i bladgrönsaker. Ämnet har skyddande förmåga mot skadligt ljus men också att skydda cellerna från fria radikaler. Med stigande ålder tenderar dock luteinet att minska i gula fläcken vilket i sin tur påverkar synförmågan.

Exakt vad som orsakar förändringar i gula fläcken och som gör att vi ser sämre är ännu inte fastlagt. Men det har konstaterats att kosten har en inverkan – brist på näringsämnen, vissa vitaminer och antioxidanter påskyndar nämligen gula fläckens åldersförändring.

Kost som innehåller zink, vitamin A och vitamin B 2 bidrar till att upprätthålla normal synförmåga något som genom studier också har bevisats vetenskapligt. Tillförs dessutom lutein som bland annat finns i höga halter i blåbär i kosten så har man en vinnande formel med positiv effekt på det åldrande ögats funktion.

Nyligen utförde BBC:s tv-doktor från programmet ”Medicin med Mosley”, Michael Mosley ett experiment vad som händer med synen om man ökar sitt intag av just lutein, vitaminer och andra näringsämnen. I experimentet fick en grupp med tio personer, alla med normal syn, dagligen i fem veckor dricka en vitamin– och luteinrik smoothie.

Mosley själv skulle få i sig motsvarande vitaminer och näringsämnen fast genom kosttillskott under en period av 12 veckor. Alla testdeltagare genomgick en syn undersökning och blodprov togs innan experimentet påbörjades.

Efter fem veckor med smoothie-diet togs nytt blodprov på gruppen, som visade ökade nivåer av lutein i deras blod, men inga signifikanta förbättringar i deras syntest. Syntestet på Mosley efter hans 12 veckor med kosttillskott visade däremot avsevärd förbättring på syntestet.

Innan försöket gjordes var Mosley skeptisk till kosttillskottet verkningar. Men han kunde inte bortse från att det fungerar och att det fanns flera fördelar med att ta kosttillskott – bland annat är det ett mer bekvämt sätt att dagligen få i sig alla viktiga ämnen men också att vissa ämnen som meso-zeaxanthin (finns bland annat i fisk) som kan vara svåra att tillgodose sig enbart via diet gör kosttillskott till ett bra alternativ.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.