A-
A+

Hela denna artikeln är en annons

Så blir din digitala vardag enklare

Den digitala utvecklingen skyndar oförtröttligt på och det gäller inte minst i telekombranschen. Kristoffer insåg att det saknades en mobiloperatör som vänder sig till seniorer och som – med sina mobilabonnemang – vill göra den digitala vardagen enklare för målgruppen 55-plus.

News55

Kristoffer Engardt har arbetat i telekombranschen i mer än 25 år och var bland annat med när TeleNordia, som idag är en del av Telenor, startade. Idén till Karma Mobil fick Kristoffer för fyra år sedan när han på nära håll såg vilka hinder hans egen mor stod inför efter att hon råkat ut för en stroke.

– Min mor var nyfiken, aktiv och van att sköta sin digitala vardag helt på egen hand, men när hon råkade ut för en stroke fick hon talsvårigheter och mycket av det logiska tänket föll bort. Plötsligt behövde hon hjälp för att betala räkningar och allt det där som hon alltid kunnat göra själv, berättar Kristoffer Engardt, VD Karma Mobil. 

Och ett år senare gick moderns livskamrat bort i sviterna av cancer.

– Jag åkte regelbundet till min mor och hjälpte henne att betala räkningar med sin mobiltelefon. Jag försökte lära henne hur man navigerar i olika menyer, använder BankID och jag skrev påminnelselappar till henne. När jag skulle kontakta hennes leverantörer hamnade jag ofta, efter att ha gjort ett antal knappval, sittandes i långa telefonköer. Och jag kom sällan fram direkt utan blev först vidarekopplad.

Efter varje knappval på mobiltelefonen blev jag sittande i ett antal telefonköer till olika företag. Och att komma fram direkt, utan att bli vidarekopplad först, hände sällan.

Känslan av att inte räcka till som närstående blev påtaglig och frustrationen växte inombords hos Kristoffer, och fick honom att börja fundera. 

– Jag bestämde mig för att ta fram en bankapplikation som skulle göra det enkelt att betala räkningar med mobilen. Den här applikationen är just nu under utveckling och vi planerar att lansera den under 2021. Det finns så många tjänster och applikationer idag som alla går ut på att man ska sköta mer och mer digitalt, och det finns så många olika valmöjligheter, men de här digitala tjänsterna riktar sig till en yngre målgrupp.  

Och så kom han på det.

– Tänk om man kunde paketera allt det här i ett mobilabonnemang anpassat för seniorer!

Mobilabonnemang för 55-plussare

Kristoffer började jämföra hur olika mobiloperatörer profilerade sig på marknaden; hur och vad de kommunicerade till sina kunder. Och ju mer han läste, desto tydligare visade det sig att mobiloperatörer lägger stort fokus på att anpassa sina tjänster till en betydligt yngre målgrupp och förutsätter att kunden själv hittar svar på sina frågor.

Kristoffers idé var en mobiloperatör som fokuserar på målgruppen 55-plus, och han ingick ett samarbete med Telenor där båda parter skrev ett avtal som gjorde Karma Mobil till ett fristående företag med egen kundbas, men med samma nät och mobiltäckning som Telenor.

– När vi nu började närma oss målgruppen fick vi snabbt en tydlig bild av vilka hinder som skapar en otrygghet. Seniorer känner ofta en osäkerhet inför det här med att man kan få sin identitet kapad på nätet och bli lurad. Det står i tidningarna varje dag. Jag förstår den oron och målgruppen är särskilt utsatt för detta. 

Höjer säkerheten ytterligare

När man tecknar ett mobilabonnemang hos Karma Mobil har man möjligheten att få UC ID-skydd via UC till ett förmånligt pris.

– Det här visar att vi bryr oss om målgruppens oro och har hittat ett sätt att minska den.

Karma Mobil och UC har en samsyn på målgruppen.

– Våra mobilabonnemang öppnar upp för att fler ska vara digitala och UC ID-skydd gör det tryggare att vara digital. 

Ett nummer som är lätt att komma ihåg

Karma Mobil har även en bemannad kundtjänst. 

– Det ska vara enkelt att komma i kontakt med sin mobiloperatör. Det är bra om det går att chatta och skicka mejl, men för vissa känns det tryggt att kunna ringa och prata med en människa. Många seniorer som vi har pratat med säger att en bemannad kundtjänst är a och o när de letar nya mobiloperatörer. När du beställer ett mobilabonnemang hos Karma Mobil kan du välja ett guldnummer, det är ett telefonnummer med enkel sifferföljd så att det blir lättare att komma ihåg hela numret!

För Kristoffer är Karma Mobil mer än bara ett mobilabonnemang, det ska vara den mobiloperatör på marknaden som alltid står på kundens sida, och som gör den digitala världen mer lätthanterlig och tillgänglig, både genom samarbeten med olika partners men även genom en stark gemenskap.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Be om att bli uppringd

Mejla oss

banner_sthlm

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Prova idag och få tillgång till allt vårt innehåll!