Hela denna artikeln är en annons

Så håller du huvudet alert efter 50

Ett forskningsteam från USA studerade för några år sedan vad som händer med hjärnans kopplingsmönster när vi åldras. 200 friska personer i olika åldrar fick sin hjärnaktivitet granskad och forskarna sammanfattade att balansen mellan hjärnans viktiga nätverk förändras när vi blir äldre. Nätverken består av de som interagerar med varandra i hjärnan och som styr grundläggande funktioner såsom exempelvis långtidsminne, arbetsminne och uppmärksamhet.

News55

Enligt Peter Fransson vid Karolinska Institutet som är professor med kunskaper i hjärnans systemfysiologi, är det tydligen så att hjärnans åldrande medför att ovanstående nätverk blir mindre segregerade, vilket i sin tur kan tolkas som att de får svårare att utföra sina uppgifter optimalt. Trots att livet som bekant börjar vid 50 numer kan det vara bra att hitta sätt i vardagen att hålla huvudet alert när du nått denna milstolpe. I den här artikeln finner du några av våra bästa tips.

Spela för hjärnan och leklusten

Ett bra sätt att såväl vässa och behålla sina finurliga förmågor som att hålla leklusten intakt är att spela spel. Att regelbundet lösa korsord är exempelvis utmärkt hjärngympa. Likaså kan du stimulera dina strategiska färdigheter genom spel såsom Sudoku eller poker. Det senare kan utövas vid spelkvällar med vänner (där det sociala skapar mervärde) eller alternativt online såsom på https://www.mariacasino.se/poker.

Lär dig ett nytt språk

Inget chockar och utmanar hjärnan lika mycket som att lära sig ett nytt språk senare i livet. Kanske har du alltid drömt om att tala flytande franska eller spanska men inte funnit tiden förrän nu. Forskning visar att nya nervceller kan bildas långt upp i 70-årsåldern vilket innebär att vårt mest komplicerade organ, hjärnan, definitivt kan traggla verb på latin eller italienska oavsett hur gammal du är. Kika in Folkuniversitetets utbud och sätt igång!

Rör på kroppen

Även om kopplingen mellan hjärnan och kroppen kanske inte ter sig helt självklar, talar evidens för att fysisk träning minskar inflammation i kroppen och stimulerar frigörandet av kemiska ämnen som främjar tillväxten av hjärnceller och blodkärl i hjärnan. Att fysisk rörelse dessutom bidrar till en känsla av välbefinnande, reducerar stress och förbättrar sömnkvalitet bidrar givetvis också till att hålla hjärnan frisk och kry. Glöm därför inte bort att komma ut och röra på dig en stund varje dag oavsett om det gäller powerwalks med gångstavar, yoga i en studio eller en lång golfrunda.

 

Håll igång det sociala

Möjligheterna till social samvaro minskar dessvärre med åldern, inte minst i västvärlden där den individualistiska samhällsuppbyggnaden dominerar. Att regelbundet upprätthålla sociala – och emotionella kontakter främjar dock aktiviteten i särskilda delar av hjärnan som bidrar till reparation av hjärnceller och skapandet av nya banor. Förutom att det är enormt trevligt kan den där bridgestunden med klubben, eller långpromenaden med väninnan eller middagen ute på stan med gamla kollegor därmed faktiskt vara fördelaktig för din hjärna. Tycker du det är svårt att träffa nytt folk efter 50 rekommenderar vi att testa några av apparna på marknaden för att hitta nya vänner, eller att engagera dig i en fritidsförening eller välgörenhetsorganisation.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.