Hela denna artikeln är en annons

Så skyddar du dig mot barnbarnens förkylningar

Vill du hålla dig frisk bör du vara på din vakt, inte minst när du umgås med dina barnbarn. Deras förskolor kan vara en smitthärd för allt från kräksjuka till förkylningar. Här är några användbara tips om hur du håller barnbarnen nära men deras ”baciller” på avstånd.

News55

Enligt en rapport från Socialstyrelsen är förkylningar, magsjuka och öroninflammationer de vanligaste orsakerna till att barn inte kan eller får vara på sin förskola. Så snart barnet blir krassligt måste det stanna hemma – och den här tiden på året brukar det hända titt som tätt. Anledningen är förstås smittorisken och att ett krassligt barn behöver vila för att bli frisk. Eller så har förskolan ”planeringsdag”. Oavsett vilket så ringer mobilen och barnbarnets förälder frågar: ”Snälla, skulle du kunna hjälpa oss idag?”

För dig som då och då rycker in och passar barnbarn finns sätt att minimera smittorisken och förbli frisk. En bra början är förstås att själv ha ett bra immunförsvar. Grunden för ditt immunförsvar beror till 80 % på vilka bakterier du har i din tarmflora. Vill du stärka försvaret mot dagisbaciller ska du äta rikligt med frukt, grönsaker och nötter. Du ska också fylla på med yoghurt och mjölksyrad eller fermentad mat som t ex surkål och kim chi.

Stress och sömnbrist försämrar immunförsvaret
Risken att smittas av ditt barnbarn ökar också om du slarvar med sömnen. I genomsnitt behöver äldre vuxna sju till åtta timmars sömn per natt. Under denna tid frigör kroppen de hormoner och proteiner som skyddar mot infektioner. Studier har visat att stress försvagar immunförsvaret och fördubblar risken för att drabbas av exempelvis influensa.

Du ska också tänka på din näsa. När någon med förkylning hostar eller nyser sprids små luftpartiklar som innehåller smittämnen. Står du nära kan du smittas direkt då du andas in dessa små partiklar. Då virus och bakterier trivs bättre i en kall näsa än en varm ska du hålla näsan varm. Faktum är att förkylningsvirus har tre gånger så stor chans att vinna kampen mot immunförsvaret om temperaturen i näsan sjunker från 37 till 35 grader.

Receptfri munspray förebygger förkylning
Ett nytt sätt att stötta immunförsvaret är att använda ColdZyme så snart du märker att du börjar bli förkyld. Genom att använda denna munspray bildas en skyddande hinna som hindrar förkylningsviruset att föröka sig i munhåla och svalg. Därmed kan du alltså förhindra att förkylningen bryter ut. Under en sexmånaders studie testades ColdZyme på förskolepersonal. Resultatet visar att ColdZyme reducerade frånvaron från 7,4 till 4,1 sjukdagar. Värt att notera är också att flertalet deltagare i studien också upplevde förkylningen lindrigare än vanligt. ColdZyme är receptfritt och säljs på Apoteket.

Fem tips som håller förkylningen borta:
• Stärk immunförsvaret genom att odla tarmfloran med frukt och grönsaker
• Se till att sova tillräckligt mycket. Sju till åtta timmar/dygn brukar vara normalt
• Minimera vardagsstressen
• Tvätta händerna ofta och undvik att peta dig så ofta i näsa, mun och ögon
Använd ColdZyme munspray så snart du känner förkylningssymtom

Läs mer om hur ColdZyme kan hjälpa dig

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.