Hela denna artikeln är en annons

Sverige överväger ett förbud mot gamblingreklam

Sverige har fyllts med casinoreklam, vilket lett till att man nu överväger ett förbud. Man överväger nu att införa ett antal nya kontroller för att stoppa aggressiv marknadsföringstaktik från några av de licensierade onlinecasinon. Casinon som inte har spellicens i Sverige är redan förbjudna att göra reklam. 

Harald Nylund

Lydnad och certifikat

I juni 2018 accepterade den svenska regeringen ett förslag som låter staten introducera ett nytt licenssystem på casinomarknaden. Deras gamblinglag innebar att alla som önskar kunna ha en verksamhet på den svenska spelmarknaden först måste ha en giltig licens och detta gäller för alla, oavsett om man riktar in sig på landbaserade casinon eller casino på nätet.

Sverige överväger reklamförbud

En ny utredning kommer att påbörjas, vilket nu kan leda till ett totalt reklamförbud i Sverige. Utredningen kommer att utföras av Spelmarknadsutredningen.

År 2018 sattes denna kommission ihop för att uppskatta påverkan av expansionen när det kom till trav och sportbetting. Kommissionen kollade på åtgärder man kan vidta för att begränsa skadliga effekter av gambling.

En ny utredning kan innebära ett totalt förbud mot gamblingreklam i Sverige

 

Kommissionen har nu fått i uppdrag att utveckla nya åtgärder som kan begränsa gamblingreklam inom landet. Dessa kan vara liknande de regler man redan har för reklam för alkohol.

Vad kommer att förbjudas?

Utredningen kommer att se på saker som bonusar, free spins och jackpottar och överlägga hur dessa saker bör begränsas när det gäller reklam. De kommer också att överlägga var annan information gällande gambling, så som chanserna att vinna, bör finnas med.

De kommer även att kolla på striktare kontroller för att kunna begränsa gamblingreklam under sportsändningar och när risken är större för spelare att råka ut för spelberoende. Man kommer också att behöva ta beslut om det krävs ett totalt reklamförbud eller om det räcker med att lägga till fler regler och begränsningar.

Ett casino förbjuder reklam

Civilminister Ardalan Shekarabi varnade till en början Sveriges casinooperatörer om att de måste minska antalet reklamer under februari 2018. Detta drag har nu lett till att fler fått upp ögonen för problemet.

Spelinspektionen beslöt sig för i mars månad att man skulle titta på en plan för att minska mängden casinoreklam. En ny vett-och-etikett-regler skrevs av Spelbranschens Riksförbund (SPER) och Branshföreningens för Onlinespel (BOS).

Shekarabi sade ”Åtgärderna som presenterades för mig innehöll bra delar, men det är långt ifrån tillräckligt för att få situationen uppklarad”. 

Han lade även till: ”Nu börjar regeringen vidta åtgärder för att stoppa den aggressiva gamblingreklamen. Det handlar om att skydda de svenska konsumenterna”.

Ett svenskt onlinecasino, Svenska Spel, har redan gått med på att sluta upp med sin reklam för resten av året. Kommissionen förväntas komma med ett beslut innan 1:a oktober 2020.

Harald Nylund
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.