A-
A+

Hela denna artikeln är en annons

Vad händer med kroppen vid 55+, och hur ska jag hantera det?

Med stigande ålder är det vanligt att aptiten minskar. Hungerkurret i magen märks inte lika ofta och när du väl känner hunger är det svårt att äta lika stora portioner som förr. Behovet av näring, som vitaminer, mineraler och protein är däremot lika stort. Därför är det viktigare än någonsin att välja näringstät mat, och undvika ”tomma kalorier”.

Story Media

Vad du kan göra: Ät oftare men mindre varje gång och fördela näringen, så att även mellanmålen innehåller protein och någon vitaminrik grönsak, frukt eller bär. Tänk ”kostcirkel” även vid mella­nmålen, till exempel en matig smörgås. Då får du i dig allt du behöver. Om du har svårt att orka med allt, prioritera proteinet och välj bär istället för grönsaker och frukt, eftersom bären ofta är mer näringstäta.

Svårare att sova eller vaknar för tidigt

Du behöver lika mycket sömn som tidigare. Ändå är det svårare att bli utsövd. Många som har passerat 50 berättar att de vaknar alldeles för tidigt och inte kan somna om. En vanlig orsak till sömnbesvär är att blodsockret sjunker, vilket ökar utsöndringen av stresshormoner som stör sömnen.

Vad du kan göra: Ät alldeles innan du lägger dig. Planera också så att du har något att äta direkt när du vaknar, oavsett hur tidigt det är, till exempel en kopp välling eller smörgås och mjölk. Gå sedan och lägg dig igen. Snart kommer du att märka att sömnen blir bättre och att det i sin tur leder till många positiva effekter, som att aptiten förbättras, du får mer energi, blir mindre sötsugen och har lättare att äta hälsosamt.

Om du får magknip av att äta alldeles före sänggåendet kan du hjälpa matsmältningen med tillskott av saltsyra och matsmältningsenzymer. Dessa tas tillsammans med måltiden och hjälper då till med matsmältningen under natten.

Ett kosttillskott som underlättar sömnen är Ashwagandha. Ashwagandha bidrar till avslappning samt mentalt och fysiskt välbefinnande. Effekten beror på en minskad utsöndring av stresshormonet kortisol.

Sämre minne

Många över 50 år upplever att minnet försämras. Orsaken är ofta sömnbrist. En annan orsak kan vara brist på B12-vitamin. Även om kosten innehåller tillräckligt med B12 försämras upptaget med stigande ålder.

Vad du kan göra: När du följer råden här ovanför och börjar sova bättre kommer även din hjärna att fungera bättre, vilket ger bättre minne. För att täcka behovet av B12-vitamin kan du ta ett vitamintillskott som ger minst 2 mikrogram B12. Om du har dålig aptit och svårt att följa kostcirkelns rekom­men­dationer kan du även behöva tillskott av de övriga B-vitaminer och zink. Flera av B-vitaminerna har betydelse för nervsystemet och de psykologiska funktionerna, dit minnet hör. Även zink har betydelse.

Ett kosttillskott som är speciellt avsett för att bevara minnet hos äldre är Citikolin från Helhetshälsa. Tillskottet innehåller bland annat pantotensyra som bidrar till normal mental prestationsförmåga och zink som bidrar till normal kognitiv funktion.

Ögon, hjärta och leder

En sak som ögon, hjärta och leder har gemensamt är att de alla påverkas av din kost och livsstil och att de skadas av ett långvarigt förhöjt blodsocker. Sockeröverskottet i blodet angriper kollagenet i blodkärl och leder, så kallad glykosylering, samt skadar ögats lins.

Vad du kan göra: Långtidsblodsockret kontrolleras på en vårdcentral och om det är för högt behöver du minska kolhydratintaget och röra på dig mer, eftersom muskelrörelser förbränner socker. En hälsosam kost och rörlig livsstil som tillsammans ger ett balanserat blodsocker är själva grunden för att bevara funktionerna i ögon, hjärta-kärl och leder.

Om ditt blodsocker är bra och du önskar ett kosttillskott för att bevara funktionerna i ögon, hjärta eller leder får du några tips här.

För synen: Helhetshälsa LuteinBlå®, med zink och A-vitamin som bidrar till att bibehålla normal synförmåga.

För hjärta och kärl: Helhetshälsa KardioOptimal® med tomatextraktet Fruitflow®, som bidrar till att bibehålla normal blodplättsaggregation, vilket bidrar till ett hälsosamt blodflöde. Dessutom ingår B-vitaminet tiamin som bidrar till normal hjärtfunktion, samt C-vitamin som bidrar till normal kollagenbildning för normal funktion hos blodkärlen. Övriga ingredienser är rödbeta, Q10, B12-vitamin och selen.

För lederna: Helhetshälsas ekologiska Nyponpulver. Ett välsmakande whole food-pulver av solmogna, ekologiska strandnypon. Nypon bidrar till att bibehålla hälsosamma och rörliga leder.

Story Media
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.