Framtidens bilar är här

Motor, Privatekonomi, Teknik och vetenskap, TransportNews55

Framtidens bilar är redan här. Miljövänliga bilar som inte släpper ut några miljöfarliga avgaser alls. Det är el-drift som är framtiden. Och det finns olika idéer om hur det ska lösas. Redan nu finns två olika alternativ på marknaden. News55 har tittat lite närmare på dem.

Artur Ringart

Annons

www.krisinformation.se

Annons

www.krisinformation.se

Ett av el-bils-alternativen är amerikanska Tesla. Det är världens första serietillverkade el-drivna sportbil. Och det är en riktig sportbil. Den accelererar från 0-100 km/tim på 3,3 sekunder i det tuffaste utförandet. Annars rör det sig om 4,6-5,5 sekunder beroende på modell.

När man trycker ner gaspedalen får man en riktig spark i ryggen.  Känslan är nästan euforisk. Och bilen förflyttar sig tyst. El-motorn lämnar inget ljud ifrån sig.

Vridmomentet på motorn finns kvar även i höga hastigheter. Så att accelerera från 100 km/tim till högre hastigheter ger samma hästsparks effekt som vi starten.

Bilen är inte billig. Den kostar från 827.000 kronor till 1,4 miljoner , beroende på utförande. Eftersom bilen inte lämnat några skadliga utsläpp får köparen en miljöpremie på 40.000 kronor från Transportstyrelsen och bilen är skattefri de första fem åren. Som tjänstebil ger den ett nedsatt förmånsvärde på 40 procent med en jämförbar bil med förbränningsmotor.

Interiört vittnar bilen om att målgruppen är de teknikintresserade. Teslan är fullpackad med elektronik och smarta tekniska lösningar. Foto: Tesla.
Interiört vittnar bilen om att målgruppen är de teknikintresserade. Teslan är fullpackad med elektronik och smarta tekniska lösningar. Foto: Tesla.

Bilen är tung bland annat beroende på batterierna. Hela batteripaketet väger cirka två ton, är drygt två meter bred och nära fem meter långt. En fulladdad bil har en räckvidd på cirka 50 mil om man kör den ”snällt”. Att ladda den – till exempel via ett vägguttag i hemmet ger ungefär 15 km/tim i körsträcka. Vilket gör en bil, fulladdad på 34 timmar. Har man ett trefas uttag går det betydligt snabbare, cirka åtta timmar.

Tesla bygger upp ett eget nätverk med laddningsstationer. I Norge, där bilen har sin största marknad just nu, tack var skattesubventioner, finns ett väl utbyggt nät. Här i Sverige har Tesla som mål att ha 13 stationer på 4-8 platser under nästa år. Att ladda bilen där är gratis och en snabbladdning på 20 min ger 25 mils körning. Kraftbolagen har också byggt ut ett nät av laddningsstationer, men där är kostnaden jämförbar med kostnaden för bensin vid laddning.

Till 2017 kommer Tesla med sin Modell Tre. Den är mindre, har kortare räckvidd och är betydligt billigare än sin storebror. Runt 400.000 kronor kommer bilen att kosta.

Tesla vill se en ökad användning av el-bilar i världen och har därför släppt alla sina patent på bilen och dess litiumbatterier helt gratis till de som vill bygga el-bilar.

Ett annat alternativ är Koreanska Hyundais satsning på vätgasbilar. Deras modell ix35 Fuel Cell är världens första serietillverkade bränslecellsbil som också är en el-bil. I år bygger Hyundai 10.000  vätgasbilar.

Bilen tankas med vätgas.  I en process i bilen omvandlas vätgasen till elektricitet som laddar bilens batterier, som i sin tur driver motor.  Det bilen lämnar efter sig i form av utsläpp är vanligt vatten.

Att tanka bilen tar cirka 3 minuter och en full tank tar bilen cirka 50 mil, beroende på hur den körs. Den väger 2,2 ton, är 4,4 m lång och 1,8 m bred.

Den har ”normalbils prestanda” och accelererar från 0-100 km/tim på 12,5 sek. Bilens maxhastighet är 160 km/tim.

Annons

Annons

Till de yttre liknar ix35 Fuel Cell en vanlig bensindriven Hyundai. Under karossen är det dock en helt annan bil. Foto: Hyundai.
Till de yttre liknar ix35 Fuel Cell en vanlig bensindriven Hyundai. Under karossen är det dock en helt annan bil. Foto: Hyundai.

Idag finns det fyra vätgasbilar som rullar på Sveriges vägar. Det finns bara en tankstation, i Malmö, men under året kommer två till att byggas. Det blir i Göteborg och Stockholm. Och under nästa år byggs ännu fler.

En ny ix35 Fuel Cell kostar idag cirka 600.000 kronor . Men även här får en köpare tillgodoräkna sig den statliga supermiljöpremien på 40.000 kronor.

– Vi tror på vätgasbilen som framtidens bil, säger Roland Bägén, marknadschef på Hyundai.  Och vi är inte ensamma om de funderingarna. Även Toyota och Honda och gått över till produktion av vätgasbilar.

Hybridbilar och etanolbilar behöver fossila bränslen och släpper ut miljöfarliga gaser. Det gör inte el- och vätgasbilarna. Och ett scenario är att man i storstäderna använder el-bilar med kortare räckvidd, som laddas med el i väggen. Och där vätgasbilarna används för längre körsträckor.

Framtidens bilar med noll i miljöfarligt utsläpp är redan här. En fråga man kan ställa sig är dock vad det kostar i form av utsläpp för att framställa den el och vätgas som de nya bilarna kräver.

Artur Ringart
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons