News55

Här är nya bluffen på kyrkogården

Artikelbild
Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 21 juli 2021Publicerad: 21 juli 2021

Ett företag använder sig av fräcka metoder som gör att anhöriga känner sig lurade. Det skriver Råd & Rön.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Anhöriga får ett brev med information i myndig ton om att en besiktning av familjens gravsten har gjort och att rekommendationen är att en rättning/gravstenssäkring ska göras. Vidare upplyses om att “stenar som inte klarar säkerhetskontrollen kan komma att läggas ner”. I brevet finns också ett datum och ett pris på 4000 kronor, skriver Råd & Rön.

Men det är inte kyrkogårdsförvaltningen som ligger bakom, vilket många förvillas att tro. I stället är det ett erbjudande från ett företag.

– Jag blev helt paff, det känns så fult. Mamma hade inte en tanke på att det inte skulle vara från ­kyrkogården, säger Helena Rönnberg, till tidningen.

Hennes mor är en av många som fått brevet från företaget.

– Många är ledsna och känner sig lurade. Det är så känsligt, man är rädd att graven ska tas bort. Och så betalar man innan man tänker efter och läser var erbjudandet kommer ifrån, säger Pär Westin, som är chef på Stockholms stads kyrkogårdsförvaltning till Råd & Rön.

Konsumentverket har tagit emot 195 anmälningar mot företaget Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB som ligger bakom utskicket.

Myndigheten har tidigare kritiserat företaget för att erbjudandena ser ut som fakturor och att de inte är tillräckligt tydliga med vilka som är avsändaren. 

– De har gjort en del ändringar i utskicket, men vi fortsätter att få in anmälningar mot dem så vi har ­upprättat ett nytt ärende mot dem, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket till Råd & Rön.

ANNONS

Helena Rönnberg är som anhörig är starkt kritisk till företagets metoder.

– De talar till allas dåliga samvete, vem vill vara någon som inte kostar på mormor och morfar 4 000 kronor? säger hon till tidningen.

Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB uppger till Råd & Rön att de anser att få konsumenter anmält dem vid tanke på att marknadsföringen når ut till en miljon svenskar, därför blir procenten som anmäler mycket liten.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS