Här är sex myter om kaffe du alltid trott på

STOCKHOLM 20140530
Forskning, Hälsa, Konsumtionsvaror, Människor, MatNews55

Det finns många falska och seglivade påståenden om kaffets effekter på kroppen. Vilka har du själv trott varit sanna? Här är sex myter om kaffe som vi härmed kan krossa för gott.

News55

Annons

Annons

I Sverige började man dricka kaffe vid slutet av 1600-talet, men drycken har sitt ursprung i Etiopien där det började avnjutas för två tusen år sedan. Det var på 1800-talet som kaffekonsumerandet verkligen tog fart, främst på grund av de stora plantagerna i det då koloniserade Afrika och Sydamerika. Idag dricks det ungefär tio kilo kaffe per svensk och år – samtidigt finns det en hel del myter kring dess egenskaper. Allas har listat sex av de vanligaste myterna om kaffe som härmed alltså kan krossas för gott:

Du kan gå ner i vikt med kaffe

Även om hungerkänslan tillfälligt minskar när man har druckit kaffe så har det ingen som helst effekt på lång sikt. Däremot kan man få en pyttliten boost åt sin ämnesomsättning med hjälp av kaffets stimulerande egenskaper.

Det är mer koffein i en espresso än i en kopp bryggkaffe

Många tror att en espresso är betydligt mer koffeinstinn än en vanlig kopp kaffe, troligtvis på grund av den tidigares mer koncentrerade smak. Men faktum är att det är precis tvärtom – bryggkaffet ligger på mellan 65 och 140 mg koffein per kopp medan espressoshoten innehåller 30-50 mg koffein.

Om du är gravid ska du låta bli kaffe

Det påstås ibland att gravida ska undvika kaffedrickande då det kan skada fostret. Något sådant påstående finns det dock inga som helst belägg för, även om koffeinet kan nå barnet i magen genom moderkakan. Men som så mycket annat bör man inte överkonsumera, så det som rekommenderas är att gravida försöker hålla sig till max två koppar kaffe om dagen då koffeinet kan påverka sömnen även för bebisen.

      LÄS MER: Christina Kellberg: När svärmor glömde bort hur man kokar kaffe

Kaffet förstör sömnen

Drygt fyra timmar efter att du tagit en kopp kaffe har större delen av koffeinet försvunnit ur kroppen, så om du dricker din sista kopp framåt kvällskvisten är det ingen större risk att det påverkar sömnen. Och den som dricker många koppar varje dag påverkas ännu mindre av koffeinet.

Du nyktrar till av kaffe

Hur många filmer har man inte sett där någon karaktär tvingas i en massa kaffe efter en blöt kväll för att på så sätt nyktra till blixtsnabbt? Kanske är detta den största kaffemyten av dem alla då det inte finns något som helst bevis på att den som druckit sig berusad skulle bli som en ny människa efter några koppar java. Det kan faktiskt till och med vara farligt att tro på den här myten – den som dricker kaffe känner sig piggare och kan då tro sig vara nyktrare än man egentligen är.

Kaffe gör dig uttorkad

Vad består en kopp kaffe till största delen av? Exakt, vatten. Så det är märkligt att myten om att kaffe skulle var uttorkande är så seglivad som den är. Visst är kaffe vätskedrivande, men det är ingen större fara så länge du håller dig till en kaffekonsumtion under den tvåsiffriga per dag och inte springer och kissar dubbelt så ofta.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons