News55

Pandemin gav honom tid att tänka – Lars Wallin om beslutet

Artikelbild
Lotta Gray
Lotta Gray
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 07 aug. 2022

Lars Wallin har skapat drömklänningar till både storheter och vanligt folk och är ständigt aktuell med sina kreationer. Men tiden under pandemin fick honom att omvärdera sitt arbete.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Han är designern som skapar drömklänningar åt artister, tv-stjärnor, modeller och förstås vanligt folk. Lars Wallin, 56, är kung av couture och har aldrig kompromissat med sitt skapande. Han har skapat otaliga kreationer till ”Melodifestivalen” men även till teaterscenen och är kanske mest känd för sina drömmiga brudklänningar.

Alla klänningar handsys och ligger på en prislapp från 40 000 kronor och uppåt, något som många är villiga att betala för att bära Lars Wallin. Designern är uppväxt i Västerås och var redan i skolan kostymansvarig för alla revyer och fick ännu mer blodad tand när han gick sin praktik på länsteatern i hemstaden. En av hans största inspiratörer har varit modejournalisten Ingrid Schrewelius och Lars har även gått sin utbildning på Beckmans designskola samtidigt som han jobbade som dekoratör på Åhléns city.

Numera finns hans ateljé på NK i Stockholm, något han är väldigt glad för.

– Det är väldigt spännande, både med couturen men sedan har vi också ett ändringsskrädderi här där vi gör om klänningar. Man kan komma med gamla modeller, eller andra gamla plagg som vi ändrar och förlänger livet på. Men vi gör också klassiska ändringar för den perfekta passformen.

Till ändringsskrädderiet kan man förstås även komma med plagg som inte är Lars egen design och just nu håller han på med ett spännande projekt.

– Nu jobbar vi med en tjej som ska gifta sig och hon vill ha delar från sin mammas brudklänning. En annan kund, vars mamma gick bort vill att vi går igenom mammans klänningar för att se om vi kan sy om en del så, ja det är lite olika typer av kunder. En annan tjej har ökat i vikt men vill ändå kunna bära sina klänningar och då syr vi om så hon kan ha dem igen. Hållbarhet är ett viktigt ledord för mig.

Till Lars ateljé på NK man kan komma och titta på lite olika kollektionsklänningar som man kan köpa, samt vackra smycken men han gör själva cotourprovningarna inne i varuhuset.

Under 2016 och 2017 visade designern upp 200 av sina fantastiska skapelser i utställningen ”Lars Wallin-Fashion Stories” på Arkipelag i södra Stockholm där man fick följa den kreativa processen med start från skiss till färdigt plagg.

ANNONS

– Den går inte på Arkipelag längre. Jag hade den i Berlin för ett år sedan men vi har lite pågående samtal om att låta utställningen ses i andra länder. Just känns den mer aktuell än någonsin med tidlöst mode, ett gediget hantverk och alla de värdefulla bitarna.

Han kände under pandemin att det var ännu viktigare med hållbarhet och kvalité och att ha kunder som förstår värdet av det och kan betala för design. Då kändes det extra rätt att flytta in verksamheten på NK som står för det gedigna och exklusiva.

 – Kunderna kan ju se olika ut. Jag har de som kommer en gång i livet och vill ha en brudklänning men sedan är det många artister jag jobbar med, kläder som syns i shower. Men jag har fått en ny typ av kund, om man till exempel köpt en dyr designblus på Ralph Lauren så vill man kanske ha en kjol till den och då kan vi göra den till henne. Det är en ny typ av kund vi inte hade tidigare.

Lars gör även designsamarbeten med andra. Jofama, Twilfit, och Rizzo är några tidigare uppdrag och senast är det en klocka för Mockbergs.

­­– Jag har även gjort ett inredningsjobb nu. Jag har inrett en svit på Radisson Blu Scandinavia i Göteborg, en bröllopssvit som heter suite Lars Wallin så det är verkligen en egen svit. Det känns superkul och den kan man boka nu. Den är väldigt tidlös och sofistikerat lyxig och inte så typiskt bröllopsaktig kanske. Vi ville att fler skulle vilja hyra den då man inte bara vänder sig till brudpar men i tanken har jag tänkt på en blivande brud när jag designade den. Jag har klätt många brudar genom åren så jag vet behoven, vad man behöver i en svit rent praktiskt. Den går i gråbeiga toner med lyxiga gulddetaljer som möter Radissons lite mer tuffare formspråk.

Under pandemin var det tufft för Lars, som för många andra. Han hade väldigt mycket bröllopsklänningar som skulle designas men alla bröllop ställdes in och Lars fick skjuta på uppdragen.

– Till alla brudar i Stockholm sydde vi klart. Och många fick en omprovning när väl bröllopet blev av, längre fram. På så sätt kunde vi klara oss fram till första sommaren. Och det var ju samma med artisterna. Det var ju inga galor, allting sådant ställdes in. Allt där jag jobbade med coutouren försvann. Men jag skrev bok och gjorde lite andra designuppdrag.

Mycket tankar väcktes under pandemin när Lars fick tid att tänka på vad som var viktigt med hans arbete och hur han ville förvalta det framåt.

ANNONS

– Var är modebranschen på väg? Hetsen att allting ska vara så billigt som möjligt ger ju sämre och sämre kvalité för att pressa ner priserna och det var på väg åt ett håll jag inte längre kunde stå för. Ville tillbaka och ha kul på jobbet. Det var då jag kontaktade NK, jag ville tillbaka till mitt ursprung.

Designern var väldigt försiktig under pandemin, åkte inte tunnelbana eller buss utan tog möten digitalt för att undvika smitta. Men till slut åkte han på en rejäl smäll och hamnade på sjukhus.

– Det var väldigt tungt efteråt med det mentala och det fysiska innan jag återhämtade mig helt. Jag är fortfarande inte tillbaka till mig själv. Jag kom in till sjukhuset med kramper och då visade det sig att Coronan satt sig i tarmen, något jag aldrig hört talas om. De pumpade i mig vätska och jag låg inlagd några dygn.

Under sommaren har han jobbat, bara tagit ledigt några dagar här och där. Den långa ledigheten under pandemin får räcka för Lars under denna sommar.

– Jag känner inte att jag måste ladda batterierna och jag orkar inte med Arlanda-kaoset. Nästa år får man ge sig hän i stället.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS