Var femte äldre saknar digital teknik

Forskning, Teknik och vetenskapNews55

Var femte person mellan 65 och 85 år står utanför det digitala samhället. Det visar forskningsprojektet "Ung teknik, äldres vardag". Myndighetskontakter måste därför enkelt kunna skötas per telefon, brev eller genom besök skriver tre forskare på DN Debatt.

Maria Hagström

Annons

Annons

Digitaliseringen av offentlig sektor ska snabbas på. Det har civilminister Ardalan Shekarabi (S) tidigare uppgett på DN Debatt. Digitalisering ska öka effektiviteten i verksamheterna och förbättra servicen till allmänheten. Men nu visar en undersökning att 400 000 personer mellan 65 och 85 år står utanför det digitala samhället. Och problemet är inte övergående, skriver Tobias Olsson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Ulli Samuelsson, lektor i pedagogik, och Dino Viscovi, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap på DN Debatt.

I projektet ”Ung teknik, äldres vardag” studerar de användningen av digital teknik – datorer, smarttelefoner och surfplattor – hos svenskar mellan 65 och 85 år. En riksomfattande enkät visar att 20 procent helt saknar apparater som gör att de kan använda internet. För dem blir det besvärligt i ett samhälle där det inte längre görs telefonkataloger och där det blivit svårare att få information via telefon om till exempel busstider och bankkontors öppettider, påpekar forskarna.

      LÄS MER: Debattören: ”Teknikutvecklingen bör styras av människors behov”

Ålder och resurser påverkar

Att det här är ett problem som kommer att försvinna i takt med att framtidens äldre blir mer digitaliserade, menar forskarna bara stämmer delvis – det handlar också om ålder och resurser. Digital teknik kostar och ekonomin försämras ofta efter pensionen. Tekniken är inte heller enkel att hantera, den utvecklas snabbt och med åren blir det dessutom svårare för oss att lära nytt. När teknik fasas ut, fasas också en del användare ut, skriver forskarna.

De menar att det under lång tid framöver kommer att finnas äldre som saknar eller har svårt att använda digital teknik. Därför måste det finnas god tillgång till andra kanaler – myndighetskontakter ska enkelt kunna göras via telefon, brev och besök. Det är också viktigt att det finns utbildningar i digital användning. Forskarna anser att kurser via äldreorganisationer och SeniorNet är bra exempel, men att de inte täcker behoven. Det behövs genomtänkta strategier från regeringen och alla medborgarna måste inkluderas i digitaliseringen, slår de fast.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

Maria Hagström
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons