Veckans läsarbrev: Så krångligt är det att beställa covidtest

Arkivbild.
HälsaNews55

"Testa eller inte testa mot covid? I fredags, när jag skulle lägga mig, fick jag plötsligt väldigt ont i halsen. Så ont att det var meningslöst att lägga sig. Till slut lyckades jag minska smärtan så mycket som behövdes för att kunna lägga mig. Det tog ungefär en timme", skriver Sten Ljungkvist i ett läsarbrev.

News55

Annons

Annons

Dagen efter, lördagen, försökte ja få kontakt med 1177. Jag försökte två gånger men kön var för lång.

På söndagen: Efter lite letande på internet hittade jag ett sorts självtest. Jag gjorde testet. Enligt resultatet skulle jag ringa 1177. För säkerhets skulle gick jag igenom testet en andra gång för att kontrollera om något svar borde ändras. Jag skulle fortfarande ringa. Kön var visserligen kortare men ändå oacceptabelt lång. Jag klarade av att vänta tills det blev min tur. Den person som svarade trodde att det i mitt fall var någon vanlig virus-förkylning. Men jag skulle hålla mig isolerad i 7 dagar!

På måndagen började jag försöka beställa något lämpligt test. Risken att gå omkring som någon sorts covid-spridare kändes olustig. 
Nu är det kanske pedagogiskt lämpligt att berätta något om min datavana innan jag beskriver mina försök att klättra över den administrativa, byråkratiska och meningslösa mur som man hamnar framför. 

(1962 gjorde jag min första bekantskap med en dator. Det var maskinkod och algol som gällde. Under min yrkesverksamma tid har jag använt ungefär 9 olika datorer och lika många olika kommandospråk samt skrivit program i ungefär 7 olika programmeringsspråk. Jag har även använt  HTML i någon mån. Dessutom några olika databaser och några olika kommunikationsprotokoll.) 

Det hänvisades till smarta (?) telefoner och tillämpningar ( så kallade ’applikationer’). Jag tog tag i min telefon, (en relativt ny iPhone med rimligt stor skärm) , loggad in. Jag möttes av en längre textmassa skriven med lite text. Lyckligtvis hade jag läsglasögonen på. Utan dessa så var det bara gråa rader på skärmen. Jag har avancerade förstoringsglas, med lysrör monterade på en arm, så jag lyckades läsa de första raderna i texten. Men jag gav upp och försökte gå vidare utan att ha läst. Plötsligt kom det upp en uppmaning om att ladda ner en helt annan tillämpning, ’Alltid öppet’. Ytterligare en BankId inloggning!! …. Till slut tyckte jag / trodde jag att jag lyckats beställa ett corona-test. Men det var efter att ha börjat om från början med en ”gammal” iPad, men med senaste IOS. Då lyckades systemet godkänna samma kod som den underkänt när jag provade den på telefonen.

Tiden gick och onsdagen kom. Jag loggade in för att kolla läget. – Inget test beställt! -Ingen test på väg till mig!

Då gick det upp ett ljus! Det vill inte ha några beställningar! De vill inte testa! De struntar fullständigt i tester för corona. I synnerhet om man är gammal, 80 år, hjärtopererad med lungproblem. Det kommer att dröja innan jag ger mig på någon ny brottningsmatch med vårdens tillämpningar. 


Sammanfattning: 

– Ha rimligt mycket text.

– Använd tillräckligt stor stil.- Tvinga inte folk att hoppa mellan flera tillämpningar. 

– Påpeka i klartext att man kan använda en läsplatta. – En (1) verifiering med BankID måste räcka. 

– Kan ni inte göra identifiering senare och enklare? – Framför allt: 

Förenkla mycket kraftigt!– En (1)  sida för att beställa måste räcka!
Uppretad pensionerad IT-tekniker.

Sten Ljungkvist

Annons

Annons

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons