Sjöräddningssällskapet skickar ner två räddningsbåtar till Medelhavet för att rädda flyktingar som kapsejsat. En av de som åker med är Robert Aschberg.
Mest läst i kategorin
Senare i oktober kommer Sjöräddningssällskapet att skicka ner två bemannade, specialutformade räddningsbåtar till den grekiska övärlden för att där hjälpa till att rädda flyktingar som hamnat i sjönöd. Hittills i år har över 300 000 människor flytt över Medelhavet till Grekland och nära 3 000 har omkommit.
Räddningsinsatsen går under namnet ”Gula båtarna” och sker i ett samarbete mellan Sjöräddningssällskapet och mediekoncernen Schibsted som kommer att ha redaktionsmedlemmar från Svenska Dagbladet och Aftonbladet med sig ombord.
En av de som medverkar i insatsen är Robert Aschberg som sedan 15 år sitter i Sjöräddningssällskapets styrelse. I dagarna deltog han i en sjöräddningskurs inför resan.
– För att åka med fanns krav på att man skulle gå en basic safety-kurs där man fick lära sig hur man använder utrustningen vi har, hjärtlungräddning, vad man gör vid nedkylning och lite medicinska grejer.
Vad var din första tanke när du fick frågan om att följa med?
– Det fanns aldrig någon tvekan. Om man kan göra någon nytta genom att hjälpa till så ställer man självklart upp.
Finns det något som skrämmer dig med insatsen, som att exempelvis behöva bärga döda kroppar?
– Den psykiska biten har vidrörts lite grann men vi har inte gått in på det i detalj. Själva bärgningarna sköter sjöräddningen.
LÄS MER: En halv miljon över Medelhavet
Vad gör ni om ni ser flyktingbåtar som inte är i sjönöd? Bogserar ni in dem till land?
– Är det en vanlig båt som är rimligt lastad har man ju inte med det att göra. Men många färdas ju i båtar som är livsfarligt överlastade, icke sjödugliga. Det är inte så att varenda båt kapsejsar, många lyckas ta sig hela vägen fram. På sina håll är det inte så värst långt, kanske tio sjömil vilket motsvarar knappt två mil.
Hur föddes ditt engagemang i Sjöräddningssällskapet?
– Jag har varit båttokig sedan barn och det är en väldigt fin frivilligorganisation där 70 procent av alla räddningsuppdrag genomförs av frivilliga. Styrkan med frivilligheten är att engagemanget och hängivenheten många gånger överträffar det som finns hos myndighetsfolk som har detta som jobb. Med all respekt för deras arbete.
Båtarna kommer att köras ner på trailer till Medelhavet under oktober. När åker du?
– Det är inte hundraprocentigt spikat. Båtarna håller just nu på att färdigställas på ett varv i Nogersund och så ska man kolla igenom logistiken på Samos.