News55

Så blev Skövde ett mecka för spelskapare

Marcus Toftedahl, spelaffärsutvecklare vid Science Park Skövde, vars företag i startup-programmet fått investeringar på närmare 200 miljoner kronor. (Foto: Samuel Steén/TT)
TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 13 apr. 2024Publicerad: 13 apr. 2024

De når miljoner och omsätter miljarder. Spelbranschen blomstrar i Skövde, som blivit Sveriges tredje största spelstad.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Skövde är känt för att vara ett ställe där man kan förverkliga sin dröm, säger spelaffärsutvecklaren Marcus Toftedahl.

Luften i klassrummet är kvalmig. En grupp studenter sitter utspridda framför datorer i rader. Under tio veckor har de tillsammans skapat ett samarbetsspel som går ut på att som skalbagge rulla en dyngboll genom olika banor.

Här, i Högskolan i Skövdes lokaler, har det såtts frön som blommat ut till några av Sveriges största spelsuccéer.

Skövde är ju centrum för spel och spelutveckling i Sverige, säger Adam Andersson, 28, om varför valet föll på just den västgötska staden.

Vid högskolan har det funnits spelutbildningar sedan 2002. 650 studenter läser någon av inriktningarna. Om historien får vara riktmärke kommer många att bli kvar, få jobb eller starta egna företag.

Det fanns ju inga spelföretag i Skövde innan utbildningarna startade, säger Louise Persson, programansvarig för spelskrivande på högskolan.

Med åren har det vuxit fram en symbios. Stadens spelstudior kommer och föreläser, och det ordnas gemensamma aktiviteter.

Utbildningarna behöver företagen, men företagen hade inte funnits utan utbildningarna, säger hon.”Ny typ av människor”

ANNONS

De senaste åren har stadens studior radat upp succé efter succé. Vikingaöverlevnadstiteln “Valheim” från 2021 har sålt 12 miljoner exemplar, fabriksbyggarspelet “Satisfactory” från 2019 har passerat fem miljoner och vampyreposet “V rising” 3,9 miljoner sedan släppet 2022.

Ingenting tyder på att trenden är på väg att mattas av. Under en vecka i mars släpptes skräckspelet “Alone in the dark” och rymdbondetiteln “Lightyear frontier”, som båda fått internationell uppmärksamhet.

Skövde är numera Sveriges tredje största spelstad, efter Stockholm och Malmö, enligt branschorganet Dataspelsbranschen. Spel “sätter Skövde på kartan”, enligt kommunens näringslivschef Ramona Nilsson.

Vi är ju en ganska industritung kommun, så datorspel har tillfört något annat här som vi inte haft förut. Det är en kulturell, kreativ näring som attraherar en ny typ av människor till Skövde, vilket vi är väldigt glada för.

En annan nyckel till framgångarna är inkubatorn Science Park Skövde och plattformen Sweden Game Arena. För det räcker oftast inte med en bra idé och god vilja för att nå världsscenen. I Science Parks lokaler, ett stenkast från högskolan, samlas nykläckta spelföretagare som får hjälp med lokaler, kontakter och affärskunnande.

Det som vi är duktiga på är att veta spelbranschens behov, tack vare att vi har gjort det så pass länge. Vi har ett jättevärdefullt nätverk med investerare och förläggare, säger Marcus Toftedahl, analytiker, forskare och affärscoach.

Christoffer Bodegård på bolaget Sudden Snail är en som fått hjälp av Science Park.

Alla vill vara artister och göra spel. Och inkubatorn kommer in och mer eller mindre säger: “Okej, jättekul, ni är ju duktiga på det här. Men hur säljer vi det? Hur tjänar man pengar? Hur bygger man upp ett företag?” säger Bodegård.Har säkrat miljoninvestering

ANNONS

I Science Parks lokaler sitter Aurora Arts, som efter bildandet för ett år sedan dragit in sju miljoner kronor i riskkapital och vuxit till sex personer. Grundaren Tilla Segerstedt ligger bakom idén till kommande “Fae and fauna”.

Det är ett öppen värld-äventyrsspel. Man utforskar en vildvuxen och mystisk värld med sina djurkompanjoner och ska bygga sin egen bas och skapa de här djuren som kan hjälpa en att slåss mot monster och annat.

Hon tror att Skövdes spelframgångar uppstått ur ekosystemet mellan högskolan, Science Park och de mogna studiorna. Det viskas om att “Fae and fauna” kan bli nästa stora succé.

Man vet att det är möjligt, att Skövde kan leverera liksom. Så det är ju det vi står inför nu, nu ska vi leverera också.”Då är man ingenting”

I lokalerna finns också Nora Mattsson. Hon gör rysarspelet “Find or be found”, med fyra andra, men pluggar och jobbar vid sidan av. Hennes studio står inför ett vägskäl – ska det bära eller brista?

Vi har jobbat ihop i snart ett år. Vi har liksom satt en deadline på oss själva nu på vad vi vill göra. Någonting måste hända, säger hon.

Även om stadens spelsuccéer kan vara inspirerande finns det också något av en baksida, enligt henne.

Om man inte klarar det liksom, då är man ingenting. Och det är en jobbig sak inom spel tycker jag, att det finns en sådan syn.

ANNONS

Även om flera av succéerna bidragit med imponerande omsättning, 2,8 miljarder kronor 2022, så kanske inte branschens betydelse för Skövde ska överskattas heller. De 36 spelbolagen i kommunen hade tillsammans färre än 300 anställda 2022. Det är vad flera stora studior i Stockholm och Malmö har enskilt, och betydligt färre än Skövdes stora arbetsgivare som Volvo, motortillverkaren Aurobay och Försvarsmakten.

Fler succéer väntar

Marcus Toftedahl säger att Skövdebolagen är yngre än jättarna i Stockholm och Malmö, och tror att något eller några kommer växa till det som i branschen kallas trippel-A, de allra största spelen, som kräver hundratals anställda. Han påstår att den samverkan som Skövde kan uppvisa saknar motsvarighet.

I min tidigare anställning på högskolan så var jag runt väldigt mycket, både i Asien och USA. Det finns ju liksom inget liknande någonstans i världen vågar jag påstå. Alltså, det är helt världsunikt.

Han räknar med att Skövde kommer att fortsätta att producera fler miljonsuccéer.

Nu har det ju skett så många gånger, så nu räknar vi med att det kommer fler. Vi räknar med ungefär en sån här megasuccé om året framöver, säger han. Fakta: Spel skapade i Skövde Spel Utvecklare Släppår Sålda exemplar/spelare “Goat simulator” Coffee Stain Studios 2014 2,5 miljoner “Battlerite” Stunlock Studios 2016 3 miljoner “Castle cats” PocApp 2016 6 miljoner “Raft” Redbeet Interactive 2018 15 miljoner “Satisfactory” Coffee Stain Studios 2019 5,5 miljoner “Valheim” Iron Gate 2021 12 miljoner “V rising” Stunlock Studios 2022 3,9 miljoner “Alone in the dark” Pieces Interactive 2024 Okänt “Lightyear frontier” Frame Break 2024 700 000

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Analytikern: Så kan vi rädda fastighetsmarknaden

Efter en tid av utmaningar börjar fastighetsmarknaden sakta vända uppåt – men vad krävs för att den ska återfå sin fulla styrka? Fastighetsmarknaden börjar visa positiva tecken efter en tuff period av prisfall och låg aktivitet under 2022. Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, beskriver i E55 studio, dagens fastighetsmarknad som en återhämtning, men påpekar att […]