Bilderna rullar vidare oavsett kritiken om könsdiskriminering.
Mest läst i kategorin
Verkstadsexperten har på sin facebooksida publicerat bilder på en släpvagn med strajpad reklam. Reklambilderna visar en barbröstad kvinna som står i ett däck, samt en kvinna i trosor som fotats bakifrån.
Vidrig och pinsam reklam
Bredvid en av bilderna har någon kommenterat: “Vidrig och pinsam reklam. Dessa kvinnor har inget med det att göra.”
Reklamen för billyftar och däckmaskiner från Verkstadsexperten blev anmäld till Reklamombudsmannen (RO) två gånger – dels av en privatperson och av Sveriges Kvinnolobby.
– Många uppmärksammade- och upplevde reklamen som kränkande, säger Johanna Dahlin, organisationssekreterare vid Sveriges Kvinnolobby, till News55.
Organisationen fick upp ögonen för reklamen tack vare tips från allmänheten som strömmade in till kampanjen Reklamera.
– Vår kampanj verkar för en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam och vi reagerade starkt på denna.
– Speciellt anmärkningsvärt är att skåpbilarna står i offentligheten, man kan alltså inte välja bort att se den sexistiska reklamen, säger Johanna Dahlin och poängterar att detta är ett exempel på när kvinnokroppen används i marknadssyfte utan att den har någonting med varan eller tjänsten att göra.
“Förstår faktisk inte vad problemet är”
RO granskade anmälningarna och skriver i ett uttalande att reklamen är könsdiskriminerande.
Verkstadsexperten ser dock inte problemet med bilden. Till News55 förklarar vd:n Robert Lundqvist att tanken aldrig var att kränka någon och att det är tråkigt om personer känner så.
– Men i den här branchen så är det bara en tjej på en bild, det är ingenting konstigt med det, dessutom har hon kläder på sig.
Tänker inte ta bort reklamen
– Om man rör sig i bilbranschen vet man att det här är en frontfigur, precis som ICA-Stig är en frontfigur för ICA. Alla har givetvis rätt att anmäla och vi välkomnar granskning, säger Robert Lundqvist.
På frågan om han kan tänka sig att ta bort reklamen är svaret nej.
– Nej, det kommer vi inte. Dessutom rullar den inte på vägarna speciellt mycket.
Han kan dock hålla med om att vagnen inte ska synas på vägar där exponering för minderåriga är möjlig.
– Ja det kan jag tycka men samtidigt tror jag inte barn känner sig kränkta av en tjej som har kläder på sig, säger Robert Lundqvist och poängterar att bilden varken visar bröstvårtor eller kön.
Allvarligt att de inte tar åt sig
Johanna Dahlin ser allvarligt på att reklamen fortsätter rulla.
– Det är extra anmärkningsvärt att de inte gör någonting åt saken, på något sätt verkar det som att Verkstadsexperten ändå förstått att reklamen är kränkande eftersom de håller med om att den inte ska exponeras för minderåriga.
Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.
Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.