News55

Pandemins oväntade effekt på kvinnor - Positivt

Artikelbild
Martina Holmberg / TT /
Lotta Gray
Lotta Gray
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 12 okt. 2021

Pandemin har ställt till det för de allra flesta och många har blivit drabbade. Men enligt en ny undersökning har kvinnorna dragit vinstlotten under den svåra perioden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under det senast dryga året har livet ställts på sin spets för många. Covid-19 drog fram över världen och många drabbades av konkurser och förluster, förlorade nära och kära och isolerade sig från omvärlden. Men. Det finns en grupp i samhället som dragit vinslotten ändå under denna tuffa period. Det är de yngre kvinnorna och enligt en undersökning, som är gjord av Alligator, på uppdrag av Klarna och NA-KD, har vissa delar av livet faktiskt förbättras enligt Femina.

Enligt rapporten har 40 % av kvinnorna i ålder 16-30 fått ett bättre självförtroende och bättre motståndskraft jämför med innan pandemin. Det beror på att man gjort en gjort attityds- och livsstilsförändringar, enligt ett pressmeddelande.

Enligt undersökningen har även 68 % av kvinnor börjar träna och tänka mer på sin hälsa och varannan kvinna har hittat en ny hobby. Att våga starta eget är också en effekt av ett bättre självförtroende och 17 % går i de tankarna.

Att pandemin gett tid för reflektion och rannsakan vittnar de 60 % som svarat att de gör samt att de närmsta relationerna blivit bättre.

Att man även har börjat ta ansvar i högre uträckning för sin privatekonomi samt sparar mer är positivt. Hela 42 procent säger att de sparat mer pengar nu jämfört med innan covid-19 satte klorna i världen. Närmare hälften av de som svarat säger att de börjat budgetera och mer än hälften har börjat fundera på hur de ska planera för sin ekonomi.

– Det är inspirerande att se hur unga kvinnor utvecklat ett än mer hållbart förhållningssätt till sin ekonomi under det gångna året. Årets händelser har uppmuntrat många att titta närmare på hur de hanterar sina pengar och hur de ska planera inför framtiden, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS