News55

Så häver du försenad fiberinstallation

Artikelbild
Rikard Jansson
Rikard Jansson
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 11 dec. 2020

Det har kommit många klagomål på försenade fiberanslutningar, uppger konsumentrådgivare. Så gör du för att häva avtalet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det går att häva avtalet om beställd fiberanslutning inte levereras i tid men som konsument måste du ha bevis och argumentera för att få rätt, skriver VårtGöteborg.se som har pratat med konsumentrådgivare Elin Lindeberg på Göteborgs Stad.

Den senaste tiden har 23 klagomål inkommit under november månad.

Ofta har det handlat om att leverantören kräver en avbeställningsavgift för att häva tjänsten/installationen, något som Elin Lindeberg tycker är oskäligt.

  1. Ta reda på om leveranstid finns i avtalet. Skälig leveranstid är 24 månader, enligt Allmänna reklamationstiden.
  2. Om företaget inte har levererat inom denna tid så är de i dröjsmål och då måste företaget bevis att förseningen inte beror på hinder bortom deras kontroll. Exempel. Saknar de klartecken från kommunen?
  3. Nästa steg är att du som konsument måste bevisa att förseningen är av väsentlig betydelse. Exempel. Vilken konsekvens förseningen fått för dig som konsument.
  4. Oavsett vilket så har du rätt att avgbeställa tjänsten innan installationen är slutförd. Då blir frågan om företaget har rätt att ta ut en avbeställningsavgift eller inte. “Då krävs det bevis för att de utfört något arbete på fibern innan avbeställningen gjordes, exempelvis planering och förberedelsearbete”

Observera att det som går under benämningen ångerrätt inte gäller när man beställer fiberanslutning, skriver VårtGöteborg.se.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

ANNONS